MonkeyProof Digital Architects
Een digitale marketeer werkt een marketing funnel uit in functie van performance marketing.

Wat is performance marketing en waarom is het interessant?

Marketinginspanningen die draaien om data, bijsturing en resultaat, dat is performance marketing. Niet vreemd dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen. In deze blog bespreken we: wat het is, hoe je performance marketing inzet, de link met de marketing funnel en waarom het juist zo interessant is.  

Wat is performance marketing?

Performance marketing valt onder de grote noemer ‘digitale marketing’. Het is een vorm van advertising waarbij je als adverteerder pas betaalt wanneer een bepaalde conversie bereikt is. Wat dit is, bepaal je zelf voor je bedrijf. Bij de ene is het bijvoorbeeld een klik, bij de andere een contactopname, een ingevuld sollicitatieformulier of de aankoop van een product.  

Het is vooral de meetbaarheid die het zo interessant maakt voor adverteerders. Bij performance marketing weet je exact wat je hebt uitgegeven en wat het je heeft opgeleverd.

Waarom is performance marketing zo interessant?

Het succes van performance marketing is toe te schrijven aan de combinatie van resultaatgerichtheid en bijsturing op basis van concrete data. Geen giswerk, pure feiten.  

Het laat je toe je doelen concreet te formuleren. En dat is belangrijk om de resultaten van je campagne te evalueren. Door het nauwkeurig meten, analyseren en optimaliseren van advertentiecampagnes kan je betere resultaten boeken. Bovendien maakt de techniek iedere campagne bijzonder schaalbaar en kostenefficiënt.  

De grootste voordelen van performance marketing:  

  • Verhoogde return on investment (ROI)  
    Performance marketing draait rond het maximaliseren van de ROI. Dankzij de goede meetbaarheid van de campagnes, is het mogelijk dit heel concreet te weten te komen.   

  • Kostenefficiëntie  
    Als adverteerder betaal je voor het resultaat dat je krijgt. Geen weggesmeten geld dus.  

  • Optimalisatiemogelijkheden  
    Het is dankzij de meetbaarheid van een dergelijke campagne en strategische optimalisaties dat je de resultaten kan verbeteren.  

De rol van performance marketing in een digitale marketingstrategie

Iedere goede digitale marketingstrategie is een ingenieuze puzzel die perfect in elkaar valt en die bovendien rekening houdt met de marketing funnel. Iedere strategische keuze wordt afgewogen.  

Wat is de marketing funnel?  

De marketing funnel is de ideale tool om de lijnen van je marketingstrategie uit te zetten.  

De funnel bestaat uit 3 fases:

  • Top-of-funnel (ToFu): Awareness  
    Je potentiële klant kent jouw bedrijf/product/dienst nog niet of nog niet goed genoeg.  

  • Middel-of-funnel (MoFu): Overweging  
    Je potentiële klant kent je bedrijf/product/dienst en overweegt een aankoop of samenwerking, maar de interesse moet nog verder aangewakkerd worden.  

  • Bottom-of-funnel (BoFu): Conversie  
    Je potentiële klant converteert.  

  

Illustratie van een marketing funnel – ToFu, MoFu en BoFu

Performance marketing in de marketing funnel

In eerste instantie zou je denken dat performance marketing enkel in de laatste fase van de funnel thuishoort, maar mits de juiste strategie en doelen kan het een meerwaarde zijn in iedere fase.  

  • Performance marketing x ToFu  
    In de fase van awareness kan performance marketing ook een impactvolle rol spelen. Je kan bijvoorbeeld aan het werk gaan met landingspagina’s, videocampagnes of campagnes puur gericht op een zo hoog mogelijke engagement om jouw bedrijf/product/dienst in de kijker te zetten. Bij performance marketing in ToFu werken we rond andere KPI’s. Desalniettemin hebben deze ook een belangrijke rol.  

  • Performance marketing x MoFu  
    Hier komt performance marketing meer tot zijn recht dan in een awareness fase. Denk maar aan remarketing, campagnes rond lead magnets en e-mailautomatisatie. Je stoomt je potentiële klant klaar voor een aankoop. Stap voor stap.  
    Het werkt in vele gevallen in op het principe van wederkerigheid en consistentie. Kortom, als je mensen iets gratis geeft, krijgen ze onbewust het gevoel dat ze vroeg of laat een wederdienst moeten doen. Daarnaast zijn mensen graag consistent met hun eerdere beslissingen. Iemand die jou dus al zijn e-mailadres heeft toevertrouwd, is sneller geneigd ook jouw product aan te kopen, omdat het in lijn ligt met zijn eerdere handelingen.  

  • Performance marketing x BoFu  
    In deze fase speelt performance marketing in een sterke digitale strategie een hoofdrol. Want hier zet je betalende campagnes in met één doel: conversie. Denk maar aan Google Search, Microsoft Search ads, retargeting, Google Shopping, Meta ads, enz.  In deze fase speelt performance marketing in een sterke digitale strategie een hoofdrol. Want hier zet je betalende campagnes in met één doel: conversie. Denk maar aan Google Search, Microsoft Search ads, retargeting, Google Shopping, Meta ads, enz.  amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Wat zijn de belangrijkste kanalen voor performance marketing?

SEA

Google of Microsoft Search ads lenen zich perfect tot performance marketing. Door slim gebruik te maken van de verschillende advertentiemogelijkheden binnen bijvoorbeeld Google en Bing (en geloof ons, dat zijn er heel wat), kan jij heel conversiegericht adverteren.

Socialmedia-advertising

Afhankelijk van je doelgroep en product/dienst kan ook adverteren op socialmediaplatformen een sterk resultaat neerzetten. Platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en TikTok kunnen je sales een stevige boost geven.  

E-mailmarketing

Door e-mailmarketing en vooral e-mailautomatisatie slim in te zetten, kan je mensen heel doelgericht bereiken. Een verlaten winkelmandje? Dan krijgt die persoon een mail met de vraag of ze iets vergeten zijn.  

Ook voor upselling kan e-mailmarketing efficiënt zijn. Denk maar aan volgende mails: “Je kocht onlangs product x, misschien is product y ook wel iets voor jou.”

Influencer marketing

Influencer marketing kan ook voor performance marketing een interessant format zijn. Wanneer we echt focussen op conversie kan een samenwerking met een influencer bijvoorbeeld bestaan uit contentcreatie waarbij een kortingscode gedeeld wordt. Influencer marketing kan dus ook heel conversiegericht zijn.

SEO

Mensen die zoeken naar jouw product of dienst zo direct mogelijk bereiken zonder klikbudget? Dat doe je met SEO. Het draait om voortdurende optimalisaties, keyword research, analyse, bijsturen, contentoptimalisaties met kennis van SEO-technieken en opvolgen. Door actief in te zetten op SEO en dit te blijven doen, kan je je positie binnen zoekmachines niet enkel verbeteren, maar ook op lange termijn behouden. Want wie op z’n lauweren gaat rusten, verliest zijn positie.  

Affiliate marketing

Samenwerken met bedrijven die een hoge autoriteit uitstralen binnen de sector kan een waardevolle bijdrage zijn aan je marketingstrategie. Denk bijvoorbeeld aan vakwebsites die heel wat informatie bundelen. Wie een probleem heeft, komt via deze websites bij jou terecht. Goed gekozen partners kunnen een wereld van verschil maken.

AI optimalisation

Zoekgedrag verandert en zo evolueert ook performance marketing. Optimalisatie voor AI valt niet meer weg te denken uit hedendaagse marketing. Denk maar aan alle verschillende vormen van AI-optimalisaties waarbij je probeert te verschijnen als antwoord op prompts of als AI-samenvatting in Google. SEO-optimalisaties zijn nog steeds belangrijk, maar nog beter is om deze optimalisaties te combineren met AI-optimalisaties. 

Performance marketing bij MonkeyProof

Een knap staaltje performance marketing is een combinatie van een sterke strategie, slimme data-analyse en voortdurende optimalisaties. En dat is net waar MonkeyProof in uitblinkt. Onze digitale marketeers zetten strategieën om in overtuigende en strategisch slim ingezette campagnes die ze opvolgen, evalueren en indien nodig optimaliseren. 

Benieuwd naar wat performance marketing voor jouw bedrijf kan betekenen?

Deel deze blog

MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.