Adverteren op Google – Do’s & don’ts

Google is your friend. Dat kunnen we niet ontkennen! Er gaat amper een dag voorbij zonder de meest bekende zoekmachine ter wereld geopend te hebben. Er wordt expliciet gezocht naar een manier om een specifieke behoefte in te vullen en jouw website verschijnt op de eerste plaats. Fantastisch toch? Gemakkelijker gezegd, dan gedaan! En vergeet niet: “the best place to hide a dead body, is page 2 of the Google Search Results”. Wil je zeker zijn van een gunstige plaats in de zoekresultaten, dan kies je best om te adverteren op Google. Klaar voor succesvolle zoekcampagnes? Wij helpen je graag een handje!

Adverteren op Google – Do’s

1. Gebruikmaken van slimme biedstrategieën

Je bent een controlefreak en wil graag zelf de touwtjes in handen nemen tijdens het adverteren op Google? Toch zeg je beter vaarwel tegen manuele biedstrategieën. Je mag nog honderden signalen analyseren, tegen de kracht van machine learning kan je niet op. In het geval van manueel bieden moet je immers zelf op zoek naar het ideale bod, het ideale tijdstip, het ideale apparaattype, de ideale doelgroep… Terwijl automatische biedstrategieën, op basis van de gegevens in je Google Ads account, zelf de ideale context creëren om je advertentie weer te geven aan een publiek, dat hoogstwaarschijnlijk sneller converteert. Bovendien bespaart het je uren optimalisatietijd!

Hieronder een kort overzicht van de verschillende typen automatische biedstrategieën:

Biedstrategie Doelgroep
Klikken maximaliserenZo veel mogelijk klikken genereren
DoelvertoningspercentageAbsolute toppositie in de zoekresultaten behandelen
Doel CPA Zo veel mogelijk conversies tegen een specifieke doelkost binnenhalen
Doel ROASZo veel mogelijk return on ad spend realiseren
Aantal conversies maximaliserenZo veel mogelijk conversies genereren
Conversiewaarde maximaliserenZo veel mogelijk conversies met hoge waarde genereren

Opgelet, voor een aantal van deze biedstrategieën is het noodzakelijk om conversies bij te houden in je account. Het is overigens altijd aangeraden om conversies te koppelen, want “zonder meten, kan je niet weten”!

Om machine learning optimaal te laten verlopen, is het aangeraden om verkeer te bundelen in campagnes en ad groups. De assets (koppen, beschrijvingen) van je responsive ads krijgen bijvoorbeeld pas vanaf 5000 vertoningen per maand een rating, aangezien het algoritme pas dan over voldoende gegevens beschikt om te leren. Dit wil dus zeggen dat je per ad group best meer dan 5000 vertoningen per maand realiseert, zo kunnen ook je biedstrategieën optimaal worden ingezet.

2. Hagakure methode toepassen

Voordien ging adverteren op Google gepaard met SKAG’s (single keyword ad groups). Dit is vandaag de dag anders. Waar we vroeger het aantal keywords in ad groups beperkten om gerichte advertenties te creëren, kiezen we nu voor ad groups die veel vertoningen genereren om zo optimaal de voordelen van het ‘Google Ads machine learning algoritme’ te benutten.

De Hagekure methode maakt zijn intrede en wint aan populariteit. Deze strategie houdt in dat je campagnes zoveel mogelijk groepeert en ad groups structureert op basis van zoekintentie, gelinkt aan landingspagina’s.

Hagakure methode visueel voorgesteld

Wil je de Hagakure methode toepassen tijdens het adverteren op Google, volg dan de volgende 4 stappen:

  1. Indien je verschillende campagnes in je Google Ads account opmerkt met dezelfde instellingen, groepeer deze dan.
  2. Structureer je ad groups op basis van landingspagina’s en niet op basis van zoekwoorden.
  3. Maak gebruik van brede zoekwoorden om zoveel mogelijk vertoningen te genereren. Heel wat exacte keywords behalen immers dezelfde resultaten als 1 breed zoekwoord. Controleer geregeld de zoektermen die je zoekwoord triggeren, zodat je irrelevante zoekwoorden alsnog kan toevoegen aan je uitsluitingslijsten.
  4. Kies voor DSA (dynamic search ads), zo scoor je mogelijks nog voor extra zoekwoorden, waaraan je zelf niet had gedacht.

3. Extensies toevoegen

Om succesvol te adverteren op Google, voeg je aan iedere advertentie best een aantal extensies toe. Extensies voorzien aanvullende informatie rondom je advertentie en verhogen zo de kans op een klik. Er bestaan een hele hoop verschillende soorten extensies:

  • Locatie-extensie, waarbij een fysiek adres wordt toegevoegd aan je advertentie
  • Oproepextensie, waarbij je telefoonnummer verschijnt onderaan de advertentie
  • Highlightextensie, waarin je een aantal USP’s (unique selling points) benadrukt
  • ….

Helemaal nieuw, zijn de beeldextensies. Sinds kort kan je dus ook een afbeelding naar keuze laten zien bij je advertenties. Let op, we hebben het allemaal geprobeerd natuurlijk, maar een logo- of tekst-overlay is verboden. Ook animaties zijn niet toegestaan.

Voorbeeld beeldextensie voor Google Ads Search Campagne

4. Landingspagina optimaliseren

Je zoekadvertenties mogen dan misschien ijzersterk zijn opgebouwd en geoptimaliseerd, als je landingspagina het laat afweten, sta je nergens. Hieronder vind je een aantal tips voor het creëren van een goede ervaring op de landingspagina:

  1. Zorg ervoor dat je landingspagina een antwoord op de zoekvraag bevat.
  2. Optimaliseer de laadtijd van je pagina.
  3. Voorzie een duidelijke navigatie en opvallende CTA’s (call to action) zodat de gebruiker meteen weet wat er van hem wordt verwacht.
  4. Voeg voldoende witruimte toe en creëer een gevoel van rust.
  5. Voorzie je landingspagina van rich media, niet enkel tekst, maar ook video en ander beeldmateriaal.
  6. Uit onderzoek blijkt dat websitebezoekers pagina’s scannen volgens het F-patroon. Structureer ‘heavy content’ dus volgens de letter ‘F’, bijvoorbeeld door tekst links uit te lijnen.
  7. Maak je website ‘mobile friendly’ en kies voor een responsive design.
  8. Zorg ervoor dat je website beveiligd is met het HTTPS-protocol.

Neem af en toe eens een kijkje in je Google Analytics account om na te gaan hoe je landingspagina scoort bij je bezoekers. De bounce rate, tijd op de pagina en conversieratio geven een goede indicatie hieromtrent.

Lijkt dit je allemaal wat ingewikkeld, maar wil je toch ontzettend graag adverteren op Google? Geen zorgen, onze Google Ads specialisten staan voor je klaar!

Adverteren op Google – Don’ts

1. Een campagne creëren per match type, apparaattype, doelgroep…

Succesvol adverteren op Google hangt absoluut niet samen met oneindig veel verschillende campagnes. Zoals de Hagakure methode voorschrijft, voeg je best zoveel mogelijk campagnes samen, opdat machine learning optimaal kan verlopen. 

2. Een aparte DSA campagne creëren

Zoals hierboven omschreven, beperk je best het aantal campagnes tot het minimum. Aangezien DSA (dynamic search ads) campagnes hetzelfde doel nastreven en vaak ook dezelfde biedstrategie hanteren, hoef je hiervoor dus geen aparte campagne te voorzien. Geen paniek, het is niet nodig om een hele lijst met negatieve zoekwoorden toe te voegen aan je nieuwe DSA ad group, om overlap te vermijden.

Hieronder wordt weergegeven welke zoekwoorden voorrang krijgen, wanneer DSA ad groups zijn toegevoegd, binnen eenzelfde campagne:

Wat als… Dan…
… de zoekopdracht identiek is aan een exact match keyword? … krijgt het exact match keyword voorrang.
… de zoekopdracht identiek is aan een niet-exact match keyword? … krijgt het niet-exact keyword voorrang, tenzij DSA een betere ad rank heeft.
… geen van bovenstaande van toepassing is? … bepaalt de ad rank of DSA al dan niet voorrang krijgt.

3. Misspellingen, meervouden, gelijkaardige zoekwoordcombinaties toevoegen 

  • [Sportschoen] ✅
  • [Sportschoenen]
  • [Schoenen om te sporten]
  • [Spotschoenen]

Bovenstaande zoekwoorden hoef je heus niet allemaal toe te voegen! Één van deze 4 combinaties is ruim voldoende om voor alle 4 de zoektermen te scoren. Google erkent namelijk dezelfde zoekintentie en zal je advertentie dus in elk geval laten zien. Kortom, houd je Google account overzichtelijk en verwijder te allen tijde overbodige zoekwoorden.  

Adverteren op Google – Good to know

  1. Slimme biedstrategieën leren van alle data in je account. Nieuwe campagnes beginnen dus niet van 0, maar leren van reeds bestaande campagnes.
  2. Een account herstructureren doe je best niet in één keer, maar in reeksen.  Zo hebben nieuwe campagnes de tijd hebben om te leren en worden je resultaten niet verstoord.

Vragen over adverteren op Google?

Zie je even door de bomen het bos niet meer, of beter, zie je de structuur niet meer doorheen al je zoekwoorden en advertenties? Stel je vragen dan aan één van onze Google Ads specialisten. Met plezier geven wij je een antwoord!  

Hulp nodig bij adverteren op Google?

Aarzel niet om ons te contacteren. Onze digitale marketeers hebben heel wat technologische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. En dit is niet onopgemerkt gebleven! Vanwege onze kwaliteiten en expertise in Google Advertising heeft Google ons beloond met het “Google Partner” keurmerk. Hierdoor krijgen onze digital architects extra tips en ondersteuning van Google Ads en kunnen wij jouw campagnes nog beter optimaliseren. Contacteer ons en MonkeyProof doet er alles aan om jouw positie op de markt te verstevigen.

MonkeyProof is Google Partner

Zit je met vragen of wil je meer weten?

Contacteer ons
Vraag je gratis scan aan