MonkeyProof Digital Architects

SEO-optimalisatie

Hoe scoor je hoger in Google of Bing? Dit is een vraag die velen zich wel eens stellen. Het antwoord op deze vraag is SEO, of ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Met SEO help je de zoekmachine, vaak Google, jouw website beter te lezen en de waarde ervan in te schatten.  

Wat is SEO-optimalisatie?

Met SEO ga je je website optimaliseren voor zoekmachines, maar wat is deze SEO-optimalisatie nu concreet? Eigenlijk komt het erop neer dat we de communicatie met de potentiële klant én de zoekmachine gaan verhelderen. Bij het optimaliseren van je SEO zijn er 4 pijlers waarnaar gekeken kan worden: technical SEO, content SEO, autoriteit en de zoekmachines zelf. 

 

Wat is technical SEO? 

Bij technical SEO ligt de focus op het verbeteren van de technische elementen van de website om zo de ranking in de zoekresultaten te verhogen. Deze technische optimalisaties zorgen ervoor dat je website makkelijker gecrawld kan worden. Daarnaast dragen ze ook bij aan een betere laadsnelheid en zorgen ze voor een beter begrip van wat er op de pagina’s staat.   

Wat is content SEO? 

Vervolgens kijken we ook naar de content SEO. Hierbij gaat het over alle content en copy op de website zelf. De start van goede content is steeds een zoekwoordenonderzoek. De ideale keywords worden gekozen op basis van het zoekvolume, de huidige ranking en de zoekintentie.  

 

Wat is de autoriteit van je website? 

Een voorlaatste pijler die je kan bekijken bij een SEO-optimalisatie is de autoriteit van je website. Dit geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar je website is volgens Google. Hierbij gaat het zowel over de autoriteit van je domeinnaam en pagina’s als over de linkautoriteit. Daarom is het van belang om voldoende interne en externe backlinks op je website te hebben.  

 

Wat is Google My Business of Bing Places? 

Naast SEO-optimalisatie in je website, kan je ook in zoekmachines zelf optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan Google My Business of Bing Places. Deze twee instrumenten zijn essentieel voor lokale vindbaarheid. Je bedrijf registreren op deze platformen is niet voldoende. Het is belangrijk dat je ook hier de juiste zoekwoorden bepaalt en integreert in de informatie over je bedrijf en je producten of diensten. Hoe nauwkeuriger je te werk gaat, hoe makkelijker voor zoekmachines om je bedrijf te begrijpen en te indexeren. Het loont de moeite om ook deze platformen mee te nemen in je SEO-optimalisatie. 

Waarom is SEO-optimalisatie belangrijk?

Inzetten op SEO-optimalisatie helpt je om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. Hoe hoger je staat in Google, hoe meer mensen je website zullen zien en hoe groter de kans op meer klikken. Als je dus meer bezoekers of klanten wilt binnentrekken op een organische manier, is het cruciaal om je zichtbaarheid te verhogen. Ook je concurrenten zetten in op SEO-optimalisatie. Als zij hun website hoger doen ranken, heeft dat nadelige gevolgen voor jou. In de wereld van SEO geldt: stilstaan is achteruitgaan. 

Je kan ook via SEA op een betalende manier hoger geraken in de zoekresultaten, maar het is minstens even belangrijk om op SEO in te zetten. Dit is namelijk een veel duurzamere oplossing waar je aan kan werken op langere termijn. Dankzij een SEO-optimalisatie zal je website beter te begrijpen zijn door zowel bezoekers als Google. Daarnaast zullen je bezoekers ook een betere algemene ervaring hebben op je website.  

Hoe zetten wij in op SEO-optimalisatie?

Alles begint bij een grondige SEO-audit. Daarin bekijken we hoe jouw website het momenteel doet op verschillende vlakken, waaronder de technische structuur, inhoud, backlinks, laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid. Het doel van een SEO-audit is om te identificeren welke technische en inhoudelijke verbeteringen kunnen worden aangebracht om de positie van jouw website in de zoekmachines te boosten. 

Via een SEO-audit bestuderen we jouw website op 4 niveaus: 

  • Technische vereisten: We gaan na of je website correct is opgebouwd en een logische structuur heeft. Dit is zowel belangrijk voor de bezoekers van je site als voor de zoekmachines. Hoe sneller zij iets kunnen terugvinden, hoe beter. 

  • Content: Bevat je website overtuigende content en gebruik je wel de juiste zoekwoorden? Goede SEO-content is essentieel om organisch goed te scoren in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en Bing. 

  • Linken: Bevat je website genoeg interne en externe linken? Zonder daarin te overdrijven natuurlijk. De website moet altijd gebruiksvriendelijk blijven. Toch heeft het toevoegen van dergelijke linken veel voordelen. De zoekmachines en bezoekers kunnen hierdoor veel gemakkelijker door je website navigeren. 

  • User experience: Wij analyseren de gebruiksvriendelijkheid van je website, zowel op desktop, tablet als smartphone. 

 

Hiervan maken we een gestructureerd rapport dat we samen overlopen. Doe je de SEO-optimalisaties graag zelf? Dan helpen we je op weg. Laat je het liever aan ons over? Aan de hand van een keyword research optimaliseren we je website en schrijven we relevante content voor je doelpubliek én zoekmachines. Zo krijgt je website een betere beoordeling van de zoekmachines. En ook je websitebezoekers kunnen zich eenvoudig navigeren doorheen je website. Everybody happy!

Hulp nodig bij je SEO-optimalisatie?

Ga voor een betere ranking met SEO-optimalisaties


MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.