Matomo Analytics vs Google Analytics: volledige controle over je data
Je wilt graag inzichten krijgen in de data van je website en socials, maar welke tool gebruik je daarvoor? Google Analytics 4 is momenteel de meestgebruikte tool voor webanalyse. Toch kunnen we ons vragen stellen over de gegevensbescherming van GA4. Lees in dit artikel de vergelijking tussen Matomo Analytics en Google Analytics op het vlak van GDPR.
Wat is Matomo Analytics?
Matomo Analytics is een webanalysetool die ontstaan is uit het open-source project Piwik, net als tegenhanger Piwik Pro. Sinds 2016 opereren Matomo en Piwik Pro als aparte bedrijven met verschillende posities op de markt. Wat beide tools wel gemeen hebben, is dat ze volledig GDPR-compliant zijn. In tegenstelling tot Google Analytics.
Het probleem met Google Analytics
Google Analytics biedt enorm veel voordelen om de data van je website te analyseren. Het grote nadeel? Het heeft nog niet de nodige aanpassingen gemaakt om te voldoen aan de GDPR-wetgeving in Europa. Google Analytics geeft gebruikers niet de mogelijkheid om te beslissen waar hun data wordt opgeslagen. Gezien de gegevens over meerdere servers verspreid zijn, waarvan de meeste zich in de VS bevinden, is dit een probleem volgens de GDPR-regels. Het betekent dat je Europese data zonder toestemming naar de VS gestuurd worden.
De voordelen van Matomo Analytics
Matomo Analytics biedt je bedrijf heel wat voordelen en is mede daardoor een geduchte concurrent voor Google Analytics. We gaan even dieper in op de 5 belangrijkste voordelen:
1. Volledig eigenaarschap over je data
In tegenstelling tot Google Analytics behoud je met Matomo de controle over je eigen data. Je kan ervoor kiezen om je gegevens op een server in Europa op te slaan of zelfs een on-premise versie op je eigen server te beheren.
2. Data uit Google Analytics importeren
Data kan je eenvoudig vanuit Google Analytics naar Matomo importeren. Matomo geeft volledige controle over de gegevens aan de gebruikers en biedt zowel gratis on-premise opties als betaalde cloudabonnementen. Opvallend: je kan zelfs eerder verzamelde data van Universal Analytics importeren in Matomo, terwijl GA4 die optie niet biedt.
3. Open source
Matomo is open source, wat betekent dat de code toegankelijk is voor iedereen. Hierdoor kunnen continu verbeteringen en nieuwe functies worden toegevoegd, en kunnen derde partijen plug-ins ontwikkelen voor extra functionaliteit.
4. Consent free cookies
Matomo ondersteunt cookie-vrije tracking, wat betekent dat je geen toestemming hoeft te vragen om cookies te plaatsen. Dat kan omdat bezoekers niet door verschillende websites worden gevolgd. De gegevens worden alleen gebruikt voor analysedoeleinden.
5. Geen last van adblockers
Dankzij de cookie-vrije tracking heeft Matomo geen last van adblockers die gegevens voor analyse blokkeren, in tegenstelling tot Google Analytics. Zo verlies je geen belangrijke informatie.
De nadelen van Matomo Analytics
1. Anonieme data
Cookie-vrije tracking betekent dat de data die je verzamelt behoorlijk anoniem is. Hierdoor is het moeilijker om gedetailleerde analyses op doelgroepniveau uit te voeren. Je kan cookies ook aanzetten in Matomo voor meer gedetailleerde data, maar dat vereist extra configuratie.
2. Technische complexiteit
Zelf Matomo hosten vereist technische kennis en een voldoende grote server om alle verzamelde data op te slaan. Als er iets misgaat met je hosting of server, kan dat betekenen dat je geen toegang meer hebt tot je data. Het meten van data uit tools zoals Google Ads of Tag Manager in Matomo is ook complexer en beperkter in vergelijking met Google Analytics, vooral voor gebruikers van de gratis versie van Matomo On-Premise.
Het verschil met Piwik Pro
Matomo Analytics heeft veel gemeen met Piwik Pro. Lees zeker ons artikel over de voor- en nadelen van Piwik Pro. Je vindt de meest overzichtelijke vergelijking tussen de twee tools op de website van Matomo. Neem eens een kijkje als je twijfelt tussen deze twee opties.
Ga aan de slag met Matomo Analytics
Als je de gegevens van je klanten en bezoekers – en die van jezelf – beter wil beschermen, dan zijn Matomo Analytics of Piwik Pro wellicht goede keuzes voor jou. Heb je graag meer hulp met je webanalyse? Neem contact op met MonkeyProof.