Google Analytics 4: 8 dingen die je moét weten

Open je uit gewoonte nog té vaak je Universal Analytics property, omdat je niet meteen je weg vindt in Google Analytics 4 en je daardoor te veel tijd verliest? Of ben je gewoonweg ontzettend benieuwd naar de meerwaarde van de nieuwste Analytics update? Wij helpen je graag op weg en laten je kennismaken met 8 nieuwtjes in Google Analytics 4.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is, zoals de naam al doet vermoeden, een upgrade van de derde versie van Google Analytics, ook wel Universal Analytics genoemd. Aangezien GA4 in grote mate verschilt van Universal Analytics, zal je dus een nieuwe property moeten aanmaken, om van de nieuwe functies gebruik te kunnen maken.

Moet ik Universal Analytics meteen vervangen door Google Analytics 4?

Zeg niet zomaar voorgoed vaarwel tegen Universal Analytics. In de eerste plaats omdat Google Analytics 4 geen historische data bevat en je de resultaten dus niet kan vergelijken met de voorgaande periodes. In de tweede plaats omdat (nog) niet alle functies beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met Google Search Console of rapporten voor site-snelheid, maar ook de bounce rate duikt niet langer op.

Idealiter kies je dus voor dual tagging. Wat betekent dat je zowel je de UA-, als GA4-property naast mekaar laat lopen. Zo profiteer je van ‘the best of both worlds’ en begint je GA4-property te vullen met historische data.

grafische voorstelling van computerscherm met Google Analytics interface

Wat is er nieuw in Google Analytics 4?

1. Google Analytics 4 hanteert een event-driven datamodel

Daar waar Universal Analytics gebaseerd is op hits (page hits, event hits…), wordt in GA4 alles gemeten op basis van events. Een paginaweergave telt nu dus als gebeurtenis en niet langer als een afzonderlijke hit, ideaal voor het tracken van one-pagers! Gedaan met bounce rates van 100% voor dergelijke websites, tenminste als geen events worden getrackt.

2. Geen weergaven meer!

Oef, dat is even verschieten als je de beheerssectie opent van je GA4-property. Er zijn namelijk geen weergaven meer te zien. Helemaal nieuw, zijn de gegevensstreams, die de views of weergaven vervangen. Er zijn 3 typen gegevensstreams: web, IOS en Android. Je leest het goed, je hoeft niet langer Firebase en Universal Analytics te combineren. Je kan vanaf nu gewoon app- en webdata in dezelfde property analyseren.

3. Gebeurtenissen worden automatisch gemeten

Bij het toevoegen van een nieuwe gegevensstream, zal je meteen zien dat een aantal gebeurtenissen automatisch worden gemeten, zonder dat je daarvoor iets hoeft in te stellen in Google Analytics of Google Tag Manager. Opgelet, wil je deze gebeurtenissen opnemen als conversie, dan moet je dit wel nog manueel aanvinken. Ben je geen fan van de optie ‘verbeterde meting’? Google Analytics 4 biedt de mogelijkheid om dit uit te schakelen via de property-instellingen. 

Schermafbeelding van de instelling ‘verbeterde meting’ in Google Analytics 4

4. Geen gedoe meer, gebeurtenissen kan je vanaf nu rechtstreeks opzetten in GA4

Lijkt Google Tag Manager je soms wat ingewikkeld? Goed nieuws, je kan gebeurtenissen nu rechtstreeks in GA4 opzetten. Hieronder vind je een stappenplan van hoe je een bedanktpagina kan meten in Google Analytics 4.

Stap 1: Ga in het menu links via configureren naar gebeurtenissen.

Stap 2: Klik ‘gebeurtenis maken’ aan.

Stap 3: Geef je gebeurtenis een naam en voeg de juiste parameters toe. Kies page_location en geef de URL van je bedanktpagina op. Belangrijk is dat je de volledige URL, inclusief ‘https://’, toevoegt. Opgelet, het kan even duren voordat je gebeurtenis in de lijst opduikt. Even geduld hebben, is de boodschap.

Stap 4: Wil je van je gebeurtenis een conversie maken? Vink dan naast je gebeurtenis, ‘markeren als conversie’ aan.

Schermafbeelding van de configuratie van gebeurtenissen in Google Analytics 4

Ben je wel een fan van Google Tag Manager? Dan kan je daar nog steeds rechtstreeks je gebeurtenissen instellen. Een voordeel is, dat de koppeling met Google Analytics 4 automatisch gebeurt. Je hoeft dus geen doelen meer te formuleren, zoals bij Universal Analytics wel het geval was. Maak gebruik van de GA4-event tag, voor het instellen van je gebeurtenissen via Google Tag Manager.

Je kan in totaal zo’n 500 gebeurtenissen instellen, waarvan je er 30 kan markeren als conversie.

Schermafbeelding van de instelling ‘markeren als conversie’ in Google Analytics 4
Schermafbeelding van DebugView in Google Analytics 4

5. Test meteen of je gebeurtenissen correct worden gemeten, via DebugView 

Heb je je gebeurtenissen rechtstreeks in Google Analytics 4 opgezet? Installeer dan de Google Analytics Debugger extensie, via de Chrome Web Store, om na te gaan of je events correct gemeten worden. Activeer deze extensie terwijl je de website bezoekt en controleer via DebugView of gebeurtenissen al dan niet correct getriggerd worden.  

Heb je je gebeurtenissen via Google Tag Manager opgezet? Test je gebeurtenissen dan via preview mode in Google Tag Manager zelf. Controleer tegelijk in DebugView of data correct geregistreerd wordt in Google Analytics. Je hoeft geen koppeling te maken, dit gebeurt automatisch.

6. Gegevens bewaren van gebruikers, pas de standaardinstelling aan

Data is king! Gegevens van gebruikers en gebeurtenissen kunnen maximaal 14 maanden bewaard worden in Google Analytics 4. Opgelet, de standaard bewaarperiode bedraagt 2 maanden. Wil je data dus voor langere tijd bijhouden, dan wijzig je deze instelling best naar 14 maanden. Zo vermijd je dat een gebruiker al na 2 maanden opnieuw gezien wordt als een nieuwe bezoeker, in de plaats van een terugkerende bezoeker.

Je kan de bewaarperiode voor terugkerende bezoekers onrechtstreeks zelfs extra verlengen, door de instelling ‘gebruikersgegevens voor nieuwe activiteit resetten’ aan te vinken. In dit geval begint de bewaartermijn telkens opnieuw te lopen als een bezoeker je website meermaals bezoekt.

Deze instelling is terug te vinden op propertyniveau, onder gegevensinstellingen, bij gegevensbehoud.

Schermafbeelding van de instelling ‘gegevensbewaring voor gebruikers en gebeurtenissen’ in Google Analytics 4

7. Intern verkeer filteren verloopt iets anders

Ongetwijfeld ben jij als werknemer of werkgever de grootste fan van je bedrijf en breng je dagelijks een aantal bezoekjes aan je eigen website om bijvoorbeeld content te plaatsen, user experience te analyseren… Die honderden bezoekjes per maand beïnvloeden je data natuurlijk in sterke mate. Wil je data waarheidsgetrouw weergeven? Voorzie dan een filter om intern verkeer uit te sluiten.

Alvorens je intern verkeer kan filteren, moet je het eerst definiëren. Dit doe je als volgt:

Stap 1: Ga naar je property-instellingen en klik de gewenste gegevensstream aan.

Stap 2: Scroll helemaal naar beneden en klik op ‘meer instellingen voor taggen’.

Stap 3: Kies voor ‘intern verkeer definiëren’.

Stap 4: Vul de IP-adressen in.

Nu je het intern verkeer hebt gedefinieerd, moet je het enkel nog filteren.

Stap 1: Ga in je property-instellingen, naar gegevensinstellingen en vervolgens naar gegevensfilters. Klik ‘filter maken’ aan.

Stap 2: Kies intern verkeer.

Schermafbeelding van de instelling ‘gegevensfilters’ in Google Analytics 4 en Schermafbeelding van de instelling ‘intern verkeer filteren’ in Google Analytics 4

Stap 3: Geef je filter een naam, kies voor ‘uitsluiten’ en vul de parameters aan.

Stap 4: Je kan nu kiezen of je de filter eerst wil testen, of al meteen wil activeren. Dit vervangt de test view, die je hoogstwaarschijnlijk gebruikt in Universal Analytics.

Scherm afbeelding van de instelling ‘gegevensfilter maken’ in Google Analytics 4

8. Zeg hallo tegen een nieuwe metric: de engagement rate

In Universal Analytics kwam je te weten hoeveel procent van de sessies eindigden zonder enige interactie uit te voeren, ook wel het bouncepercentage genoemd. Met een klein beetje rekenwerk, achterhaalde je nadien hoeveel procent van de sessies dan wel een interactie veroorzaakte. Wel wat omslachtig, vind je niet? Dankzij Google Analytics 4 ken je het aantal sessies met interacties onmiddellijk. Gedaan met het bounceratepercentage, hallo betrokkenheidspercentage of engagement rate.

Om te kunnen spreken van een sessie of bezoek met engagement, moet minstens aan één van de volgende voorwaarden voldaan zijn:

  • De sessie moet minimum 10 seconden of langer duren
  • Er heeft zich 1 conversiegebeurtenis voorgedaan
  • Er werden 2 of meer paginaweergaven geregistreerd

Volgende statistieken met betrekking tot de betrokkenheid, zal je zien verschijnen in je GA4-rapporten:

  • Betrokkenheidspercentage (betrokken sessies/totaal aantal sessies)
  • Sessies met engagement per gebruiker (betrokken sessies/totaal aantal gebruikers)
  • Gemiddelde betrokkenheidsduur

Vragen over Google Analytics 4?

Naast deze 8 nieuwtjes, heeft de Google Analytics 4 update nog een heel pak meer te bieden! Wil je graag aan de slag met GA4, maar zit je nog met tal van vragen? Contacteer dan gerust één van onze specialisten. Met plezier helpen wij je een handje verder!