7 redenen waarom een blog je bedrijf doet groeien
Denk je dat niemand zit te wachten op een blog van jouw bedrijf? Think again! Jouw doelgroep wil weten wat je te bieden hebt en krijgt maar al te graag meer informatie over je goederen of diensten voor ze zich aan een aankoop wagen. Nog niet overtuigd? Hier zijn 7 redenen waarom een blog een fantastische investering is voor je bedrijf.
1. Je profileert jezelf als expert in je markt
Als je consistent kwalitatieve blogposts online zet, bouw je autoriteit en expertise op in je sector. Daardoor word je een go-to-bron van informatie. En als je potentiële klanten toch al op je website zijn, kunnen ze meteen doorklikken naar de goederen of diensten die je verkoopt.
Een mooi voorbeeld is de blog van Gamma met praktische how-to-blogs. Je krijgt een duidelijk stappenplan over hoe je een tegelvloer legt en krijgt een hoop links naar de producten die je daarvoor nodig hebt. Win-win voor jou en je klant!
2. Je bent beter vindbaar in Google
Google houdt van nieuwe, kwalitatieve content. Hoe beter die content is, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is dan ook een van de grootste voordelen van bloggen.
Door regelmatig hoogwaardige content te publiceren die relevant is voor je doelgroep, kan je de zichtbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google aanzienlijk vergroten. Zo krijg je meer organische bezoekers op je website, wat je naamsbekendheid en verkoop ten goede komt. Zorg er dan wel voor dat je het juiste zoekwoord gebruikt en de regels van SEO toepast. Lees 4 tips om hoger te scoren in Google.
Het loont ook altijd de moeite om je bestaande websitepagina’s te optimaliseren. Kan je hulp gebruiken met je SEO? Onze marketingexperts staan voor je klaar.
3. Je bouwt een betrokken community van klanten
Nog een goede reden waarom een blog zo belangrijk is: blogs zijn uitstekende platforms voor interactie met klanten. Door de commentaarsectie en socialmediaknoppen kan je een dialoog aangaan en een gemeenschap rond je merk creëren.
Een blog met een betrokken community? Dan denken we meteen aan The Moz Blog. The Moz Blog is een invloedrijke bron in de wereld van SEO en digitale marketing. Dankzij de interactieve discussies, gastbijdrages en regelmatige Q&A-sessies zijn hun lezers heel betrokken. En dat is natuurlijk goed voor de verkoopcijfers.
4. Je hebt altijd content voor andere marketingkanalen
Blogcontent is ideaal om te hergebruiken voor verschillende marketingkanalen. Dat maakt je contentstrategie niet alleen efficiënt, maar ook samenhangend. Hier zijn enkele manieren waarop blogs kunnen bijdragen aan je andere marketinginitiatieven:
- Content recycleren – Een goed ontwikkeld blogartikel kan als uitgangspunt dienen voor andere soorten content, zoals video's, podcasts, webinars of zelfs e-books. Door de bestaande blogcontent aan te passen aan verschillende formats, maximaliseer je niet alleen je investering, maar bereik je ook een breder publiek.
- Socialmediacontent – Je kan blogposts opsplitsen in kleine, hapklare stukjes informatie die je als afzonderlijke posts op sociale media publiceert. Denk maar aan quotes, statistieken, grafieken of zelfs korte video-extracten. Dat zorgt voor een consistente aanvoer van waardevolle content voor je socialmediakanalen.
- E-mailmarketing – Je kan de hoogtepunten of samenvattingen van je recente blogposts opnemen in je digitale nieuwsbrieven. Zo bied je waarde aan je abonnees en drijf je verkeer terug naar je blog en website.
- PR – Je blogposts kunnen als een referentiebron dienen voor journalisten of andere bloggers. Als iemand verwijst naar je blogpost, verhoogt dat je merkzichtbaarheid en versterkt het je positie als een expert in het veld. Daarbovenop doen backlinks ook wonderen voor je SEO.
- Klantenservice – Blogposts zijn een vorm van 'self-service' klantenondersteuning. Door veelgestelde vragen te beantwoorden in blogposts, krijgen klanten direct antwoorden en wordt je klantenserviceteam ontlast.
Zo zie je maar dat blogposts je heel wat voordelen opleveren. Hulp nodig bij het creëren en/of efficiënt inzetten van je blogs? Onze marketeers en copywriters staan je met plezier bij met raad en daad.
5. Je haalt het meeste uit je geld
Vraag je je af waarom een blog zo kostenefficiënt is? Dat komt door deze 5 redenen:
- Lage opstartkosten – Blogs vereisen relatief lage initiële investeringen. Er zijn verschillende blogplatforms beschikbaar, waarvan vele gratis of betaalbaar zijn, en het enige wat echt nodig is, is tijd en vaardigheid om waardevolle content te creëren.
- Duurzame ROI – Eenmaal gepubliceerd, blijft een blogpost voortdurend waarde leveren zonder extra kosten. In tegenstelling tot betaalde advertenties, die stoppen met opbrengen zodra je stopt met betalen, blijven blogs organisch verkeer aantrekken, soms zelfs jaren na publicatie.
- Verhoging van conversieratio's –Goede blogposts leiden tot hogere conversieratio's. Ze kunnen (potentiële) klanten in verschillende fasen van de customer journey aantrekken en voeden, van bewustwording tot overweging en uiteindelijk tot aankoop.
- Eenvoudige analyse – Blogs bieden het voordeel van directe feedback en analytics. Je kan de prestaties van je blogpost meten met diverse tools. En dat geeft je de kans om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers, welke pagina's het meest worden bekeken en waar de meeste tijd wordt doorgebracht. Zo kan je toekomstige marketinginspanningen beter richten.
- Schaalbaarheid – Naarmate je bedrijf groeit, kan je je blog gemakkelijk schalen om aan je veranderende behoeften te voldoen. Of je nu het aantal posts verhoogt of nieuwe contentcategorieën toevoegt, blogs bieden een flexibel platform voor groei zonder een grote toename van kosten.
6. Je hebt meer te delen op sociale media
Een actieve aanwezigheid op sociale media is goud waard. Je volgers vergeten je als je niet regelmatig een teken van leven geeft. Worstel je soms om iets te bedenken dat je kan delen? Met blogs heb je altijd iets te vertellen.
Je krijgt dus meer verkeer naar je blog. Maar andersom werkt het ook. Komt iemand je blogpost tegen op Google? Dan kunnen ze je sociale media bezoeken en je daar volgen. Een goede manier om je online volgers en je websitebezoekers te boosten!
7. Je komt toegankelijk over
Een website waar alleen een home-, contact- en productpagina’s op staan, geeft vaak een koele en afstandelijke indruk. Je bent dan wel een bedrijf, maar daarom hoeft je website nog niet onpersoonlijk te zijn.
Een blog maakt je meteen een pak toegankelijker. Zeker wanneer je af en toe ook iets over je interne werking of over jezelf deelt. Mensen kopen van mensen. Als je bezoekers het gevoel hebben dat ze je beter kennen, zijn ze sneller geneigd om zaken met je te doen.
Kortom: blogs zijn de investering waard
Zoals je ziet zijn er talloze redenen waarom een blog een waardevolle investering is. Met een blog laat je zien wat je waard bent als bedrijf. Ze maken je merk persoonlijker en interessanter voor je doelpubliek. Van meer bezoekers op je website tot meer klantbetrokkenheid: sterke content in de vorm van een blog levert heel wat op. Je verdient je investering in een blog dus ongetwijfeld terug.
Laat je bijstaan door onze marketingexperts
Heb je interesse in een eigen blog voor je bedrijf? Onze digitale marketingexperts staat voor je klaar. Stuur ons een mailtje en wij tonen je de onuitputtelijke mogelijkheden en resultaten van een bedrijfsblog.