MonkeyProof Digital Architects

+ 43%

sessies op jobsite

82,6%

engagement rate op jobsite

-6,2%

CPM Facebook Ads

Hoe we AZ Monica hun employer branding game to the next level brachten

In een notendop...

Van een evolutie en duurzame samenwerking gesproken. Wat voor AZ Monica ooit begon met enkele vacatureadvertenties is geëvolueerd naar een doordachte employer branding strategie die op tijd en stond herbekeken wordt. Combineer dat nog eens met sterke contentcreatie, community management en je krijgt een geweldig succesverhaal. En daar blijft het niet bij, of wat had je gedacht? Want we zetten ook sterk in op brand awareness en het aanreiken van potentiële patiënten.

Wie is AZ Monica?

AZ Monica is een duivels goed ziekenhuis en een werkgever uit de duizend. Het ziekenhuis ontstond in 1997 toen de vroegere Eeuwfeestkliniek in Antwerpen een het O.L.V.-Middelares in Deurne fusioneerden. Beide campussen bleven behouden en er kwam zelfs een polikliniek bij. Geneeskunde bleef al die tijd niet stilstaan en hetzelfde geldt voor AZ Monica. Doorheen de jaren bleef het ziekenhuis groeien en innoveren. Ze staan voor warme zorg en dat willen ze ook uitstralen naar de buitenwereld.

Ons doel

AZ Monica neerzetten als werkgever & sollicitaties boosten

AZ Monica doet er alles aan om een goede werkgever te zijn. Waarom zou dat een goed bewaard geheim moeten blijven? De zorg is geen eenvoudige sector, zoveel is zeker. De war for talent is er ongemeen hard en er is een chronisch tekort aan zorgpersoneel. Aan ons om ervoor te zorgen dat AZ Monica altijd voorzien is van kwalitatieve kandidaten.

AZ Monica in de kijker zetten als zorginstelling

Patiëntenzorg is de absolute topprioriteit voor AZ Monica en dat willen ze ook in hun communicatie uitstralen. Bij AZ Monica zijn de patiënten in goede handen. De (zorg)medewerkers zijn één voor één krakken in hun vak. Iets dat ze meer willen uitstralen.

Onze oplossing

Employer branding op z’n leukst (en vooral ‘best’)

Wie employer branding zegt, zegt strategie. We dokterden een strategisch plan uit waarbij we rekening hielden met verschillende factoren, waaronder de doelstellingen van AZ Monica, de doelgroep, de sector, de concurrentie (ja hoor, we see you!) en nog zoveel meer factoren. En dat is nodig, want je wilt uiteraard geen sollicitanten mislopen en al zeker niet in de zorgsector. De strategie gaf ons de kans om met de juiste boodschap naar potentiële kandidaten te trekken.

Social advertising

Via social advertising laten we geen kans onbenut om potentiële kandidaten en AZ Monica dichter bij elkaar te brengen. Verschillende campagnes, elk met een specifiek doel, vormen broodnodige touchpoints. We denken dus niet enkel aan de resultaten op korte termijn, een langetermijnvisie geeft AZ Monica een concurrentieel voordeel ten opzichte van hun concullega’s.

SEO-audit en -training

Iedereen wil goed scoren in de Google-ranking en het liefst nog op plaats één staan. Zonder moeite te doen is dat natuurlijk ijdele hoop. Dat besefte ook AZ Monica. Daarom namen we hun jobsite onder de loep. Uit de SEO-audit volgde een hele reeks concrete adviezen en mogelijke optimalisaties.

De audit was bovendien gekoppeld aan keyword research, waardoor onze adviezen nog concreter werden. We werkten enkele optimalisaties uit ter inspiratie. Zo waren er voorbeelden waarop AZ Monica zich kon baseren in de toekomst.

Om de communicatie- en HR-afdeling te wapenen met de nodige SEO-kennis, gaven we een twee uur durende SEO-training vol praktische tips waarmee ze in de toekomst zelf aan de slag zouden kunnen. Maar in geval van nood, zijn wij er natuurlijk ook nog om hen bij te staan met raad en daad.

Google advertising

Ook Google Search Ads maakt deel uit van onze employer branding strategie. We deden de volledige set-up, maakten alles in gereedheid om de ads bij het doelpubliek te krijgen. Op regelmatige basis voorzien we Google Ads optimalisatie, zodat we de campagnes tijdig kunnen bijsturen.

Community management

Facebook, Google My Business, LinkedIn, Instagram. Het internet lijkt soms het Wilde Westen. Community management mag dan niet ontbreken. Mensen geven maar wat graag hun mening en op social media durft men wel eens alle remmen los te gooien, zowel in de positieve als negatieve zin. Wekelijks voorzien we tijd om alle kanalen grondig te monitoren en eventuele vragen, opmerkingen, klachten die via deze wegen komen te tackelen.

Tracking en rapportage

Een goede strategie is nooit echt klaar. Daarom voorzagen we de nodige tracking, want een strategie is maar zo goed als het resultaat. Dankzij het opzetten van tracking kunnen we tijdig bijsturen en onze strategie verder finetunen. Maandelijks zitten we samen met AZ Monica om de resultaten te bespreken en kloppen we af op optimalisaties. De arbeidsmarkt zit niet stil en wij dus ook niet.

Een kijkje naar binnen

AZ Monica gunt zowel potentiële patiënten als sollicitanten een blik naar binnen. Het is onderdeel van de communicatiestrategie die we samen hebben uitgezet. We brengen AZ Monica dichter bij de mensen waardoor we de connectie tussen het ziekenhuis en stakeholders vergroten. En dat doen we niet met stockbeelden! AZ Monica heeft een nauwe samenwerking met enkele foto- en videografen. Hun creaties zijn een erg belangrijke factor in onze communicatiestrategie.

Unieke content zowel in advertenties als organisch

Samen met AZ Monica bepalen we de contentkalender en sturen we bij. We bepalen welke social media posts er in de nabije toekomst zullen zijn en bereiden deze vervolgens nauwgezet voor. Geen natte vingerwerk, iedere maand analyseren we de resultaten van de vorige periode om te kijken welke content de doelgroep het meeste aanspreekt.

Naast het creëren van social media posts dragen we ook ons steentje bij aan long copy. Zo creëren we regelmatig een AZet u is. Een interview waarbij iemand van AZ Monica even de tijd neemt om hun persoonlijk verhaal te doen: hun ervaring bij AZ Monica, hun carrière, hun beweegredenen, enzovoort. Dit vertaalt zich in een interview dat op de website verschijnt en ook op social media.

Wat een resultaat!

En of onze aanpak aansloeg. Op zo’n anderhalf jaar tijd kenden de cijfers een enorme stijging. Dat is het resultaat van een doordachte strategie en nauwe opvolging. We wisten de jobwebsite meer onder de aandacht te brengen en dat bij mensen die er toe deden. Zowel de sessies, engaged sessies en gebruikers stegen elk aanzienlijk.

Dat de social media ads aansloegen bleek al snel uit de resultaten. Bij Facebook alleen al daalde de cost per mille (CPM) op zo’n anderhalf jaar met 6,2% ten opzichte van de periode ervoor. Een mooie evolutie. Daarnaast gingen het aantal likes, comments, shares en clicks de hoogte in. We realiseerden in diezelfde periode om en bij de 26% meer shares, 75,5% meer klikken naar de jobpagina, 68,8% meer reacties.

Een geweldige samenwerking waarbij vertrouwen, flexibiliteit en inzet centraal staan, wordt bekroond met geweldige resultaten.

Deel deze case
MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.