Zo vergroot je de gunfactor van je merk
In een wereld met ontelbare concurrenten die vechten voor de aandacht van je doelgroep, draait jouw succes niet alleen meer om de kwaliteit van je producten of diensten. De gunfactor van je bedrijf speelt ook een grote rol. Een hoge gunfactor betekent namelijk het verschil tussen een gemiddelde en een succesvolle onderneming. Wil jij ook een succesvolle onderneming te zijn? Dat dachten we al. Wij reiken je vijf tips aan.
Wat is de gunfactor?
De gunfactor is de mate van aantrekkelijkheid, charisma en invloed die een persoon of bedrijf heeft waardoor mensen er positief tegenover staan. Als je de gunfactor hebt, gunnen mensen je meer dan anderen. Daardoor wordt het makkelijker om klanten te overtuigen en motiveren. Je klanten worden fans van je merk.
Volgens sommigen is de gunfactor te vergelijken met de x-factor. Het is er gewoon. Je kan er je vinger niet opleggen, maar je voelt je goed bij dat ene merk of bedrijf. Anderen zeggen dan weer dat je als persoon of bedrijf wel degelijk je gunfactor kan beïnvloeden. Daar zijn wij het roerend mee eens.
Waarom is de gunfactor zo belangrijk?
Je gunfactor als bedrijf hangt sterk samen met je imago. Het geeft weer welk beeld mensen hebben van je organisatie. En jouw imago is de dag van vandaag belangrijker dan ooit tevoren.
De meeste klanten – en dan vooral de jongere generaties zoals Millennials en Gen Z – hechten veel belang aan duurzaamheid, oprechtheid en authenticiteit. De verwachtingen voor zichzelf én de bedrijven waarvan ze kopen zijn torenhoog. Stel je hen teleur? Dan aarzelen ze niet om je bedrijf te cancelen op sociale media. Denk maar #BoycottTampax of de controversiële reclames van Bicky Burger.
Maar ook het omgekeerde is waar. Als je organisatie op een goed blaadje staat bij je klanten, zijn ze de trouwste fans die je je kan wensen.
Hoe bepaal je de gunfactor van een bedrijf?
Wat voor de ene persoon een bedrijf met een hoge gunfactor is, is dat voor de andere misschien helemaal niet. Toch zijn er bepaalde eigenschappen die de meeste mensen als sympathiek aanzien, zoals:
- Openstaan voor feedback van klanten
- Sterke klantenservice
- Kwalitatieve producten en diensten
- Positieve maatschappelijke impact
Zo heeft Ben & Jerry’s een hoge gunfactor, omdat ze zich profileren als een progressief bedrijf dat zich uitspreekt over sociale en politieke thema’s. Het ijsjesmerk draagt sociale betrokkenheid, ethische praktijken en duurzaamheid hoog in het vaandel en dat loont.
Ook LEGO Group is een hoogvlieger: jaar na jaar rankt de speelgoedfabrikant in de top vijf van meest betrouwbare merken ter wereld. Dat heeft alles te maken met hun harde werk op het vlak van veiligheid, duurzaamheid, innovatie en kwaliteit.
En jij? Hoe hoog schat je de gunfactor van jouw bedrijf in?
Hoe verhoog je je gunfactor?
Een hoge gunfactor hebben als bedrijf, wil zeggen dat je sympathiek en betrouwbaar overkomt. Dat bereik je niet door je klanten te manipuleren. Wel door te bewijzen dat je een ethisch merk bent dat geeft om zijn klanten en de wereld rondom hem. Alleen zo zal je op de korte en lange termijn meer leads genereren.
1. Sta stil bij je buyer persona
Zoals we eerder al zeiden, is de gunfactor iets subjectiefs. Je zal nooit iedereen overtuigen dat jouw bedrijf de beste is. Maar dat hoeft ook niet. De enige die je moet overtuigen, is je doelgroep.
Denk dus goed na wie dat zijn. Wie is jouw buyer persona? Zodra je dat weet, is het belangrijk om echt naar hen te luisteren. Stel vragen en neem de tijd om te begrijpen wat je klanten nodig hebben:
- Wat zijn hun prioriteiten?
- Waar liggen ze van wakker?
- Welke normen en waarden deel je met hen?
Wees niet bang om te communiceren over die thema’s, zodat je klanten weten dat jouw bedrijf op dezelfde golflengte zit. Door te laten zien dat je luistert en bereid bent om aanpassingen te maken, bouw je een sterke relatie op met je klanten en vergroot je de kans dat ze je aanbevelen aan anderen.
2. Investeer in je werknemers
Zoals eerder aangehaald is één van de grootste problemen dat buyer persona’s opgesteld worden op Ook je employer branding heeft een grote impact op je gunfactor. Je werknemers zijn je grootste ambassadeurs. Tevreden en gemotiveerde medewerkers nemen makkelijk klanten en andere stakeholders mee in hun enthousiasme. Wat je concreet kan doen? Bied trainingen en beloningen aan en creëer een omgeving waarin medewerkers zich echt gewaardeerd voelen. Lees meer over employer branding.
3. Wees altijd authentiek en transparant
Mensen houden van bedrijven die oprecht en betrouwbaar zijn. Wil je weten of je dat ook bent? Stel jezelf dan de volgende vragen:
- Ben je transparant over je producten of diensten, bedrijfsprocessen, prijzen, voorwaarden en de manier waarop je werkt?
- Communiceer je openlijk over je missie, waarden en doelen op je website?
- Doe je nooit of te nimmer aan greenwashing en pinkwashing?
Als jij laat zien dat er mensen van vlees en bloed schuilgaan achter je bedrijf, zal het vertrouwen van je klanten groeien en vergroot je je gunfactor.
Nog een extra tip: verstop je werknemers niet achter de schermen, maar geef ze juist een plekje op de voorgrond. Zo krijgt je merk een gezicht. Je bent niet meer dat logge bedrijf, maar je verpersoonlijkt je merk waardoor je doelgroep zich nog meer met je kan identificeren.
4. Lever uitstekende klantenservice
Klantenservice is een van de belangrijkste aspecten waar je als onderneming vat op hebt. Jouw klanten moeten het gevoel hebben dat ze altijd op de eerste plaats staan. Hoe je dat doet?
- Reageer snel op vragen en klachten.
- Wees hoffelijk en behulpzaam.
- Zorg ervoor dat je eventuele problemen snel en effectief oplost.
Een positieve klantervaring leidt al snel tot mond-tot-mondreclame en een loyale schare klanten.
5. Zorg voor véél positieve recensies
Google is je beste vriend als het gaat om image building. Jouw potentiële klanten zijn naar je op zoek, maar hoe spring je eruit als je geen reviews hebt? Getuigenissen van tevreden klanten zijn een geweldige manier om vertrouwen te geven in je bedrijf.
Kies je voor een eigen reviewsysteem op je website? Of laat je Google Reviews zijn werk doen? Met een pak goede recensies zal je niet alleen hoger ranken maar zullen je prospects je ook meer gunnen.
Wil je een zetje om je gunfactor een niveau hoger te tillen?
Aarzel niet om ons te contacteren. Onze digitale marketeers hebben heel wat strategische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. Wij doen er alles aan om jouw positie op de markt te verstevigen.