De kracht van social media templates
Social media templates of visual templates zoals wij ze ook wel eens noemen zijn een absolute must in je communicatieplan. “Een beeld zegt meer dan duizend woorden”, die uitdrukking heb je ongetwijfeld al ergens horen waaien. Zeker als je wel vaker in marketingkringen vertoeft. Maar hoe belangrijk is een beeld nu echt? En wat is het verschil tussen een goed beeld en een geweldig beeld? Blijf lezen, wij geven het antwoord en 7 tips om je visuele communicatie een echte boost te geven!
Het belang van sterke social media templates
Het gaat niet zo zeer over de social media templates zelf, maar eerder over je consistentie. Je communiceert immers vanuit een merk en wil zoveel mogelijk herkenbaarheid creëren. Het gebruik van een consequente huisstijl is daarbij een sterke tool: kleur, stijlelementen, lettertype, beeldmateriaal… Het draagt allemaal bij aan je merkidentiteit, je likeability en herkenbaarheid. Denk maar aan Coca-Cola, Nike, Disney of McDonalds. Zelfs zonder merknaam zou je deze reclames er zo uithalen. Waarom? Herkenbaarheid!
Social media templates helpen je een consistente lijn te bewaren in je visuele communicatie en zo dus je merkidentiteit te versterken.
Wist je dat een Facebook post met een sterke visual gemiddeld 37% meer interactie genereert dan een post zonder of met een slechte visual? Wil je weten hoe je je visuals kan optimaliseren? Blijf dan zeker lezen!
Een goede visual versus een geweldige visual
Goed is goed genoeg. Soms misschien wel, maar niet op social media. In een competitieve markt, waar je concurrenten smullen zo’n handige prooi, is goed nu eenmaal niet goed genoeg. Consumenten wordenbovendien overspoeld met reclameboodschappen, calls to action, “klik hier”, “koop dit”… en ga zo nog maar even door. Je kan het al raden: een “goede” visual doesn’t cut it.
Je hebt een geweldige visual nodig om te overtuigen. Dit geldt zowel voor je online als offline communicatie. Een geweldige visual brengt heel wat voordelen met zich mee. De eerste ken je al: overtuigen. Maar een sterke visual heeft ook stopping power, kan emoties opwekken, bijdragen aan je bedrijfsimago, onderscheidt je van de concurrentie en kan je boodschap versterken.
7 tips voor social media templates
#1 Creëer een goede basis
Social media templates zijn geen rigide vorm waar je nooit meer van mag afwijken. Nee hoor, maar een goede basis is wel noodzakelijk. Uit ervaring raden we aan om verschillende type templates te creëren. Zo geef je jezelf de ruimte om alle kanten uit te gaan zonder je consistentie en herkenbaarheid te verliezen.
#2 Gebruik leesbare lettertypes
Het lijkt zo logisch en toch wordt deze regel nog te vaak in de wind geslagen. Dan speel je een gevaarlijk spel, want op social media heb je slechts enkele seconden om te overtuigen. Je wil jouw boodschap zo snel en duidelijk mogelijk overbrengen. Hoe eenvoudiger je het je consument maakt, hoe beter het brein de informatie opneemt en verwerkt.
Gebruik ook steeds hetzelfde lettertype om zo herkenbaarheid bij je doelgroep te vergroten. Wil je toch variatie? Speel dan bewust met de lettergrootte. Creëer bijvoorbeeld een template voor een quote. Hierbij staat de tekst sowieso meer centraal.
Wist je trouwens dat de tekst op een visual opvallend sneller gelezen wordt dat de tekst boven een post? Het beeld is namelijk het eerste dat je ziet en springt onmiddellijk in het oog. Zorg dus dat je tekst en de visual voldoende stopping power hebben.
Onze ultieme tips voor tekst op een visual:
- Gebruik klaar en duidelijke taal
- Communiceer in krachtige boodschappen
- Draai niet rond de pot
- Integreer een call to action
#3 Overdrijf niet
Een afbeelding, een logo, een headline, een beetje bijhorende tekst, een call to action… Liefst willen we het allemaal op één visual. We willen graag zoveel mogelijk aan onze potentiële klant vertellen, maar overkill is geen goed idee. Hou je boodschap duidelijk en simpel en vooral: communiceer maar 1 boodschap per post.
#4 Het juiste formaat voor het juiste kanaal
Niets zo irritant dan een visual waarbij de tekst wordt afgesneden omdat je het verkeerde formaat gebruikte. Bye bye boodschap. Door op voorhand je templates te voorzien op verschillende formaten, voorkom je deze fout. Voorzie voor ieder type template dus ook een variant voor elk van je social media kanalen: Facebook Linkpost, Instagram Feed, Instagram Story, Pinterest post. Gebruik je Instagram Story (lang verticaal formaat) dus niet voor je LinkedIn advertentie of je boodschap zal niet goed doorkomen bij je doelgroep.
Speel bijvoorbeeld met vlakken en foto’s, horizontaal en verticaal. Laat je dus vooral gaan met de verschillende formaten en creëer unieke content!
#5 Integreer je huisstijl
Zorg ervoor dat je social media templates je merk representeren. Met andere woorden integreer je huisstijl! Denk daarbij aan kleuren, bepaalde stijlelementen, je lettertype, visuele elementen zoals illustraties, afbeeldingen of iconen. Gebruik je brand book als handleiding.
Vergeet ook je logo niet! Zorg dat je verschillende versies van je logo voorhanden hebt om te gebruiken op verschillende visuals. De ene afbeelding laat je logo in kleur toe, voor een andere zal je misschien een witte logo variant moeten kiezen.
Om gemakkelijk en snel te werken, creëer je het best een werkmap waarin je al je merkmateriaal verzamelt. Zo heb je alles onmiddellijk bij de hand.
#6 Vermijd stockbeelden
Stockbeelden zijn zeker handig, dat ga je ons niet horen ontkennen. Een sterke branding bestaat echter uit eigen beelden. Het gebruik van unieke fotografie zorgt voor een sterkere merkpositie en onderscheid je van je concurrent. Niets zo irritant dan een advertentie van je grootste concurrent zien verschijnen met exact hetzelfde beeld als jouw advertentie. Beelden maken deel uit van je merkidentiteit. Investeren in een fotoshoot is zeker de moeite waard!
#7 Laat de visual terugkeren op je landingspagina
Wil je extra herkenbaarheid creëren? Laat dan de afbeelding die je op social media gebruikt terugkeren op je landingspagina. Zo ziet de gebruiker meteen dat hij of zij goed zit. Een simpel truckje dat veel verschil maakt.
Visual templates als onderdeel van je online communicatiestrategie
Je marktpositie versterken hangt sterk samen met de mate waarin je doelgroep je bedrijf kent en herkent. Vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen 3 verschillende soorten herkenning:
- Top of mind
Is je merk top of mind? Dan is jouw bedrijf het eerste waar ze aan denken wanneer ze aan jouw product of dienst denken. Een ideale positie! Maar ook deze biedt geen 100% zekerheid, want er zijn altijd kapers op de kust. Eens je deze positie bereikt hebt, is het belangrijk om te blijven strijden voor je plaatsje.
Soms gaat het zelfs zover dat er sprake is van merkverwatering, dan wordt jouw merk gebruikt als een soortnaam. Mooie voorbeelden hiervan zijn pampers, bic, gyproc en jacuzzi. - Brand recall
Samen met slechts enkele andere bedrijven ben jij één van de eersten waaraan iemand denkt bij het horen van een bepaald product of dienst. Het gaat om spontane herkenning, zonder dat men geholpen moet worden. - Brand recognition
Je merk wordt herkend door bepaalde aspecten. Dit kan door je logo-symbool, je baseline, merkkleuren, typografie… Hoe vaker we met een bepaald merk in aanraking komen, hoe vaker je doelgroep je zal herkennen.
De mate van herkenbaarheid is met andere woorden een ongelooflijk belangrijke factor in het uitbouwen van je merk. Ga aan de slag met visual templates voor je verschillende social media kanalen. Zo bewaar je consistentie doorheen de tijd.
Hulp nodig bij het creëren van social media templates?
MonkeyProof to the rescue. De afgelopen jaren creëerde ons team al heel wat social media templates voor tal van klanten. En met succes! Het verhoogt niet alleen jouw herkenbaarheid online, ook jij kan makkelijker aan de slag. Onze marketeers creëren de templates in Canva. Een gratis tool waarmee jij in een handomdraai zelf een social media post creëert. Zeker met onze Canva-training, kan je in een mum van tijd aan de slag.