Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google? 4 tips!
Je website op de eerste plaats in de zoekresultaten van Google laten verschijnen, is een werk van lange adem. Kwalitatieve en relevante content voorzien, blijft daarbij ranking factor nummer 1. 20 keer het gewenste zoekwoord vermelden op je pagina en klaar is kees? Dat is lang niet voldoende! Zó veel meer factoren bepalen of jij die eerste plaats in Google behaalt. Wij helpen je graag een handje in de strijd om nummer 1. Ontdek onze 4 tips!
TIP 1: Optimaliseer de gebruikerservaring op je website
Wil je je website bovenaan in Google laten scoren? Dan is het van belang om een uitmuntende gebruikservaring te voorzien voor je bezoekers. Sinds eind augustus 2021 wint deze ranking factor dan ook ontzettend aan belang. So, better be prepared!
Hoe verbeter je de gebruikerservaring op je website?
Om te bepalen of je website een kwalitatieve page experience biedt, houdt Google rekening met een aantal zoeksignalen. Deze signalen impliceren enerzijds de ‘core web vitals’ en anderzijds een aantal aanvullende zoeksignalen, zoals mobielvriendelijkheid, HTTPS-beveiliging en richtlijnen voor het gebruik van opdringerige ‘interstitials’.
Misschien breekt het zweet je uit, na het lezen van deze opeenvolging van gecompliceerde woorden? Geen paniek, hieronder wordt duidelijk hoe je concreet de gebruikservaring op je website kan optimaliseren, opdat je website bovenaan in Google zou verschijnen.
De ‘core web vitals’ omvatten 3 metrics, die invloed uitoefenen op je positie in de zoekresultaten, namelijk:
- Largest Contenful Paint (LCP), een metric die de laadsnelheid van je pagina meet.
- First Input Delay (FID), een metric die de interactie van je bezoeker met de pagina meet.
- Cumulative Layout Shift (CLS), een metric die de visuele stabiliteit van je pagina meet. Denk bijvoorbeeld terug aan die keer dat je een knop op een website wilde aanklikken, die net verschoof op het moment dat je de actie ondernam, waardoor je ergens anders terechtkwam. Frustrerend! Dit is een voorbeeld van een CLS met lage score.
Wil je je website bovenaan in Google krijgen? Dan is het aangeraden om voor alle 3 de metrics in de groene zone te scoren.
Wil je weten hoe goed je scoort op bovenstaande 3 metrics? Ga dan naar ‘site-vitaliteit’ in je Google Search Console account of maak gebruik van PageSpeed Insights. Bij beide krijg je tevens een overzicht te zien met aanbevelingen, die je ter optimalisatie best doorgeeft aan je web developer.
Tip: focus zoveel mogelijk op de uitslag van de mobiele rapporten, aangezien Google gebruikmaakt van het ‘mobile-first indexing’ principe. Dat wil zeggen dat Google zich in de eerste plaats focust op de mobiele versie van je website voor indexering en ranking, waardoor deze cijfers dus het meeste invloed uitoefenen.
Naast de ‘core web vitals’ zijn er nog een aantal andere zoeksignalen die een invloed uitoefenen op je positie in de zoekresultaten, namelijk:
- Mobielvriendelijkheid
Aangezien de meerderheid van de Google-gebruikers actief is via een mobiel apparaat, geeft Google voorrang aan mobielvriendelijke websites. Wil je testen of je website voldoet aan deze eisen? Dat kan, via de Mobile-Friendly Test of via ‘gebruiksgemak op mobiele apparaten’ in je Google Search Console account.
- HTTPS-beveiliging
Google wil voor zijn bezoekers een veilige surfomgeving creëren en geeft dus te alle tijde voorrang aan websites die beschikken over een HTTPS-beveiliging.
- Richtlijnen voor het gebruik van opdringerige ‘interstitials’.
Denk bij een ‘interstitial’, aan een immense pop-up, die de volledige website-inhoud bedekt, op het moment dat je de website opent. Google is daar absoluut geen fan van, waardoor je mogelijks afgestraft kan worden. Geen paniek, cookiebanners en banners waarbij de website-inhoud grotendeels zichtbaar is, oefenen geen invloed uit.
Wat is de invloed van een goede gebruikerservaring op je Google ranking?
Relevante en kwalitatieve content, blijft dé bepalende factor voor je positie in de zoekresultaten. Een website met een uitstekende gebruikerservaring zal een website met sterke content nooit overstijgen in de zoekresultaten. Als je anderzijds gelijkaardige content aanbiedt, zoals je ‘concurrent’, dan kan een goede gebruikservaring doorslaggevend zijn om met je website bovenaan in Google te scoren.
Lees ook: usability testing. Ontdek diverse methoden om de gebruiksvriendelijkheid van je website te testen.
Lees ook: de fundamenten van usability. Ontdek relevante tips om de gebruikerservaring op je website te optimaliseren.
TIP 2: Optimaliseer voor featured snippets
Wat is een featured snippet?
Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat in Google, dat meteen een antwoord biedt op je vraag, zonder dat je daarvoor een website hoeft te openen. In 99% van de gevallen staat een featured snippet op 1 in de zoekresultaten.
Wil je dat je website bovenaan in de zoekresultaten verschijnt op Google, dan investeer je best wat tijd in het optimaliseren van je site content, om zo’n featured snippet te verkrijgen. Bovendien valt zo’n snippet erg op, wat de click-through-rate positief beïnvloedt!
Hoe maak je kans op een featured snippet?
Om kans te maken op een featured snippet, onderzoek je in de eerste plaats voor welke zoekwoorden je op dit moment reeds in de top 10 verschijnt. Is je zoekwoordenonderzoek afgerond? Dan kan je aan de slag met het optimaliseren van je pagina’s. Enkele tips, vind je hier:
1. Kies voor long-tail keywords
Uit onderzoek van Semrush blijkt dat long-tail keywords meer kans hebben op een featured snippet. Short-tail keywords triggerden slechts in 4,3% van de gevallen een featured snippet, terwijl het bij zoekwoorden, bestaande uit 5 woorden, over 17% gaat.
2. Start je zoekwoorden met een vraagwoord
De Featured Snippets Study van Semrush toont tevens aan dat 29% van de zoekwoorden, die een featured snippet hebben getriggerd, begonnen met een vraagwoord (waarom, hoe, wat, wie, waar…). Zoveel mogelijk vragen in je content betrekken is dus de boodschap.
3. Maak gebruik van snippet baits
Met 70% aandeel, zijn paragrafen de meest populaire featured snippets, volgens de Featured Snippets Study van Semrush. De gemiddelde lengte van zo’n paragraaf bedraagt 40 tot 50 woorden. Wil je kans maken op dergelijke featured snippet, maak dan gebruik van een snippet bait. Een snippet bait, is een stukje content van 40-50 woorden dat specifiek is geschreven om als featured snippet bovenaan op Google te verschijnen.
4. Voeg datums toe aan je posts
Google wil zijn gebruikers voorzien van actuale content. Onderzoek van Semrush bevestigt dit. Content, voorzien van een datum, werd vaker getoond als featured snippet, dan content zonder datum.
TIP 3: Voorzie een kwalitatieve website
Google E-A-T, ofwel expertise, authoritativeness en trustworthiness, 3 factoren die door Google gebruikt worden om de kwaliteit van een website te evalueren. Google streeft ernaar om in de zoekresultaten betrouwbare websites te laten zien, voorzien van expertise, met een steengoede reputatie.
Google E-A-T is in de eerste plaats van belang voor YMYL-websites (Your Money or Your Life), die mogelijks een impact kunnen hebben op iemands geluk, gezonheid, financiële stabiliteit of veiligheid. Maar ook andere websites komt dit ten goede.
Wat is de invloed van E-A-T op je Google ranking?
Het is voor Google niet eenvoudig om de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van een website snel te berekenen, zoals bij ‘pagespeed’ wel het geval is. Om die reden, schakelen ze Search Quality Raters in die periodiek feedback geven, op basis waarvan Google zijn algoritmen nadien updatet . Dat maakt van Google E-A-T een indirecte ranking factor. Onrechtstreeks beïnvloedt deze kwaliteitsfactor dus toch de prestaties van je website.
Hoe voldoe je aan de E-A-T kwaliteitsnormen? 5 tips!
- Schrijf kwalitatieve content en houd die up to date
- Zorg ervoor dat je kwalitatieve backlinks verkrijgt of dat je vernoemd wordt op kwalitatieve websites.
- Wees transparant. Voorzie een ‘over-ons’-pagina, een duidelijke contactpagina, een privacy policy en zelfs auteursbijschriften bij ieder artikel dat je plaatst.
- Optimaliseer je Google My Business account en stimuleer positieve reviews.
- Laat je referenties zien, denk bijvoorbeeld aan een certificaat of prijs die je hebt behaald.
Tip 4: Optimaliseer bestaande content
Je hoeft jezelf niet steeds opnieuw uit te vinden om hoog te scoren in Google. Uit onderzoek van Hubspot is gebleken dat 92% van hun maandelijkse leads, die converteerden na het lezen van een blog, afkomstig zijn van oude blogposts. Bestaande pagina’s zijn namelijk reeds geïndexeerd in de zoekmachines en bekleden hoogstwaarschijnlijk al mooie posities in de zoekresultaten. Het is dus veel eenvoudiger om met ‘oude’ content bovenaan te ranken in Google, dan met nieuwe content.
Welke pagina’s bieden potentieel?
Analyseer de conversieratio van iedere pagina. Zijn er veel conversies, maar relatief weinig bezoeken? Bevindt deze pagina zich bovendien momenteel ergens tussen positie 8 en 20 in de zoekresultaten? Dan is deze pagina geschikt voor content-optimalisatie.
Hoe optimaliseer je bestaande content? 5 tips!
- Optimaliseer je meta data en schrijf catchy titels en beschrijvingen die verleiden tot klikken.
- Voeg relevante zoekwoorden toe, die aansluiten bij de zoekintentie van je doelpubliek.
- Vermeld je zoekwoord in de ankerteksten, ook wel linkteksten genoemd.
- Plaats je zoekwoord in de slug van je URL, dicht bij je domeinnaam.
- Actualiseer je content te allen tijde.
Vragen voor onze SEO-specialisten?
Naast deze 4 tips, zijn er nog tal van andere factoren die je positie in de organische zoekresultaten van Google beïnvloeden. Heb je vragen of hulp nodig om je website bovenaan in Google te krijgen? Onze SEO-specialisten staan voor je klaar!
SEO-optimalisatie, hoe gaan we te werk?
Ga je graag samen met de SEO-specialisten van MonkeyProof aan de slag om je positie in de zoekresultaten te verbeteren? Wij gaan allereerst van start met een audit, om de huidige situatie te analyseren en verbeterpunten te bepalen. Nadien voeren we stap voor stap tal van optimalisaties uit, met als doel jouw website bovenaan in Google te laten scoren. We laten ons bijstaan door data uit Google Search Console en Google Analytics om gaandeweg het volledige proces op te volgen en te sturen in de juiste richting. Klaar voor actie? Neem contact met ons op en/of ontdek een aantal mooie praktijkvoorbeelden in onze cases.