Usability testing: zo ga je te werk
De finishing touch van iedere goede website of webapplicatie is usability testing. Want je hebt dan wel ontworpen volgens de regels van de kunst en met aandacht voor user experience en user interface, voor je live gaat moet je een gebruiksvriendelijkheidstest uitvoeren. Usability testing is een stap die je absoluut niet mag overslaan. Ook na lancering is usability testing een meerwaarde. Behandel een website, app of webshop nooit als een afgewerkt product. Er is altijd ruimte voor optimalisatie en die kans moet je met beide handen grijpen.
Wat is usability testing?
Wel, usability testing is exact wat je denkt: het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website, webshop of app. Dit door middel van observatie. Via verschillende methodes analyseren we hoe gebruikers je digitale tool gebruiken om daaruit problemen en opportuniteiten af te leiden. Bovendien is het de ideale manier om je gebruiker nog beter te leren kennen en dan vooral zijn gedrag en voorkeuren.
Het ultieme doel van dergelijke testen is het vinden van oplossingen voor concrete knelpunten.
Gebruiksvriendelijkheid gaat verder dan enkel de functionaliteiten controleren op eventueel bugs. Ook de beleving, de duidelijkheid en visuele aspecten spelen een belangrijke rol. Een goede usability test, neemt alles in acht.
Waarom usability testing zo belangrijk?
De gebruiksvriendelijkheid van je website of app bepaalt het succes ervan. Een website die 3 minuten nodig heeft om een pagina te laden of een app die vastloopt zodra je iets test, dat wil niemand. De boodschap is duidelijk: usability testing for the win.
Dit zijn de voordelen van usability testing:
- Bugs vermijden
- Logische flow garanderen
- Optimalisatie
- Hogere tevredenheidsscore
- Betrokkenheid verhogen
- Feedback ontvangen
Soorten usability testing
Usability testing zorgt voor inzicht in de manier waarop de gebruiker met je website of applicatie omgaat. Kom alles te weten over de verschillende soorten usabilitytesten.
1. Hallway testing
Usability testing hoeft niet altijd met een specifiek gekozen doelgroep. Afhankelijk van je noden kan je bijvoorbeeld kiezen voor het zogenoemde “hallway testing”. Deze vorm van usability testing impliceert dat je random geselecteerde mensen aanspreekt. Bijvoorbeeld in de gang, op straat, in de supermarkt… Jij weet niets van de gebruiker, maar je komt veel te weten over je product en hoe intuïtief gebruikers ermee omspringen.
2. Lab-based in-person moderated testing
Bij dergelijke testing ga je op zoek naar een testruimte, een plaats waar je zorgvuldig gekozen deelnemers in een gestructureerde setting je website of applicatie laat testen. Je kan hun proces stap voor stap volgen. Bovendien kan je hen aanmoedigen om luidop na te denken, dit geeft je meer inzicht in hun denkpatronen en verwachtingen.
3. Remote moderated testing
Remote moderated testing is een vorm van usability testing waarbij je de deelnemers zelf laat kiezen waar ze de test uitvoeren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen om de test thuis te doen, op het werk, alles kan. Zowel fysiek als digitaal. De test kan bijvoorbeeld ook via videocall afgenomen worden. De sleutel tot een informatieve test is een goede voorbereiding.
4. Remote unmoderated setting
Usability testing hoeft niet altijd in een setting te gebeuren die jij als bedrijf controleert. Net zoals bij een “remote moderated testing” voert de gebruiker de test uit op een locatie van z’n keuze. Het verschil zit in het feit dat je geen contact hebt met de deelnemer op het moment dat ze de usability testen. Je kan met andere woorden niet doorvragen.
5. Constante testing na lancering
Na lancering kan je je digitale tool te allen tijde blijven controleren met analytics en heatmap tools. Een waardige optie om de gebruiksvriendelijkheid van je website te blijven optimaliseren.
Let op! Wanneer je dergelijke tools wil gebruiken, moet je daarvoor toestemming hebben van je bezoeker via de cookies. Update dus zeker in je cookiepolicy en cookiebanner alvorens je deze tools integreert.
Tips voor geslaagde usability testing
Voor je van start gaat, geven we graag nog enkele tips mee die je zullen helpen bij het opzetten van een geslaagde gebruiksvriendelijkheidstest:
- Maak de activiteiten zo duidelijk mogelijk voor de deelnemer.
- Zorg ervoor dat de deelnemer perfect weet wat en hoe hij moet testen.
- Denk goed na over je doelgroep.
- Let ook op het gedrag en de verwachtingen van de deelnemer.
- Laat de gebruiker luidop nadenken.
- Let ook op positieve feedback van de deelnemers.
- Geef de gebruiker niet het gevoel dat hij getest wordt.
Vragen over usability testing?
Vuur al je vragen over usability testing af op onze digitale architecten. Zij beantwoorden ze met plezier.
Hulp nodig bij het creëren van een gebruiksvriendelijke website of webapplicatie?
Aarzel niet om ons te contacteren. Onze digitale marketeers hebben heel wat technologische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. MonkeyProof doet er alles aan om jouw positie op de markt te verstevigen.