Employer branding: zo win je de strijd op de arbeidsmarkt
Employer branding een buzz woord? Ik dacht het niet! Employer branding wordt nog al te vaak afgedaan als “onnodig” en “geldverkwisting”. Een grote misvatting die je als bedrijf duur kan komen te staan. Een slechte employer branding (of nog erger geen employer branding) kan ervoor zorgen dat je bedrijf letterlijk de kost hiervan betaalt…
Wat is employer branding?
Employer branding is het uitspelen van een bedrijfscultuur, het versterken van je positie als aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt en het creëren van een aangename werkomgeving. Zo probeer je enerzijds nieuw talent aan te trekken en het talent dat je al overtuigde, je werknemers, te behouden.
Een volledig tot in de puntjes uitgewerkte employer branding strategie zal dus ook op deze drie pijlers inzetten.
- Nieuw talent aantrekken
- Huidig talent behouden
- Werkomgeving optimaliseren
Waarom is employer branding zo belangrijk?
De concurrentie op de arbeidsmarkt is verschroeiend hard, je wil als bedrijf niet dat je concurrentie met alle talent gaat lopen. De definitie van employer branding weerlegt onmiddellijk de misvattingen die er rond employer branding bestaan. Het is niet onnodig en het is geen geldverkwisting. Denk maar eens aan alle kosten die je uitspaart en wat je kan winnen!
- Minder personeelsverloop
Je moet dus niet telkens op zoek naar vervanging voor een werknemer die je bedrijf verlaat. Dit bespaart je massa’s geld. Want nieuw personeel zoeken, opleiden en volledig inwerken kost (1) tijd en (2) geld. - Happy team = happy clients = happy you
Een gelukkig team is productiever en gaat the extra mile voor je bedrijf en voor je klanten. Kortom… win-win-win! - Menselijk kapitaal geeft je voorsprong
Volgens Ployhart en Kim kan menselijk kapitaal voldoen aan vier voorwaarden. Het kan gaan om waardevol kapitaal, zeldzaam kapitaal, moeilijk te imiteren kapitaal en moeilijk te vervangen kapitaal.
Goede employer branding verdient zichzelf terug. Onderzoek aan de KU Leuven toont trouwens causale verbanden aan tussen doorgedreven employer branding en financiële voordelen. Ook Great Place To Work bracht al een opvallend verband aan het licht. De organisatie helpt bedrijven een geweldige werkomgeving te creëren, daarvoor doen ze al jaren research en opvallend genoeg bleek dat de top 100 “Great Place To Work” lijst in de VS betere financiële resultaten kunnen voorleggen.
Wie durft nog zeggen dat employer branding a waste of money is?!
Online employer branding en rekrutering
Online rekrutering bestaat uit verschillende aspecten:
- Digitale rekruteringsstrategie
- “Werken bij”
- Employee value proposition
- Snelle opvolging
Digitale rekruteringsstrategie
1) Een digitale rekruteringsstrategie voor een specifieke vacature
Bij een digitale rekruteringsstrategie is het belangrijk om te bepalen wie tot je doelgroep behoort, KPI’s en via welke kanalen je hen het best kan bereiken. VDAB, LinkedIn, Instagram en Facebook klinken ons bekend in de oren, maar mogelijks zijn er andere digitale platformen waar je meer succes kan boeken. Onze digitale marketeers weten dat er geen kant-en-klaar antwoord is. Daarom gaan zij steeds af op jouw situatie en jouw doelgroep. Behandel dus nooit iedere vacature hetzelfde.
Op basis van de functie ga je bepalen welke kanalen het meest geschikt zijn om te adverteren. Voor de ene zal dit een Facebook-campagne of LinkedIn-campagne zijn, voor andere specifieke job platformen zoals Indeed, Creativeskills, VDAB, StepStone… of sommige misschien zelfs op TikTok. Niets is taboe! Of zoals zo vaak een combinatie van verschillende kanalen.
Om je digitale rekruteringsstrategie extra kracht bij te zetten, kan je ook eigen werknemers in beeld brengen of hen aan het woord laten. Een “spontane” video waarin een joviaal iemand het bedrijf aanprijst als werkgever kan wonderen doen.
2) Een digitale rekruteringsstrategie voor algemene employer branding
Toon de buitenwereld hoe geweldig het is als werknemer in jouw bedrijf. Organiseer een job day en laat mensen met hun eigen ogen zien waarom jij een top werkgever bent. Geef een blik achter de schermen. Gebruik hiervoor ook social media: Instagram stories, Facebook posts, Snapchat, video’s, foto’s… Deel leuke, nieuwswaardige activiteiten via een blog of nieuwsberichten. We geven zelf ook het goede voorbeeld. Samen met onze project manager, Ine, creëerden we een blog over haar werk en het belang van een goede project manager.
Werken bij…
We zien het steeds vaker terugkomen, een toegewijde pagina of soms zelfs volledige site voor employer branding. Veel bedrijven beseffen dat je potentiële sollicitanten niet meer overtuigt met louter de belofte van een competitieve verloning. Sollicitanten willen weten of ze zich gaan thuis voelen in jouw bedrijf.
Wat hun bijdrage is en hoe ze precies in het plaatje passen. Op de “werken bij”-pagina’s staat dus meer dan een vacature met jouw verlanglijstje.
De tijd van het eenrichtingsverkeer, waarbij de sollicitant het bedrijf moest overtuigen van z’n kunnen, is voorgoed voorbij. Vandaag is het een tweerichtingsstraat en moet ook het bedrijf de potentiële werknemer overtuigen. Denk maar aan werknemertestimonials, video’s, een dag in het leven van… Het draagt allemaal bij tot je employer brand.
Employee value proposition (EVP)
Je employee value proposition hangt sterk samen met zowel je digitale rekrutering als een werken bij pagina. Het omvat de belofte die jij maakt naar potentiële en huidige werknemers als bedrijf. Vergelijk het met je UPS’s voor klanten. Wat maakt jou als bedrijf de betere (en liefst nog de beste) keuze? Wat heb jij te bieden dat andere partijen op de markt niet kunnen bieden? Een belangrijk vraagstuk dat je absoluut niet uit de weg mag gaan.
Top tip! Doe exitgesprekken en stuur regelmatig een interne survey rond naar je werknemers. Zo kan je polsen naar hun tevredenheid en hoe je je als werkgever kan verbeteren. Je leert concrete noden beter kennen en kan hier vervolgens op inspelen.
Snelle opvolging
Ontvang je een reactie op een openstaande vacature of een spontane sollicitatie? Schiet dan zo snel mogelijk in actie. Laat de sollicitatie niet liggen tot je het vergeet, om er weken later nog eens aan te denken. Heb je niet onmiddellijk tijd om uitgebreid te reageren? Stuur dan een mailtje dat je de sollicitatie goed ontvangen hebt en dat je zo spoedig mogelijk contact zal opnemen. Dit kan bovendien volledig automatisch. Handig toch?!
Professional ghosting is een no-go!
Professional ghosting is het fenomeen waarbij één van beide partijen gedurende het sollicitatieproces niets meer van zich laat horen. Zowel een sollicitant als een bedrijf kan zich schuldig maken aan professional ghosting.
Onze raad? Doe dit niet! Laat iets weten, ook wanneer de kandidaat niet het geschikte profiel heeft of over de juiste capaciteiten beschikt. Communiceer eerlijk en open. Het is respectvol naar de kandidaat toe en zal jou ook sympathy points opleveren. Zo vermijd je reputatieschade als werkgever.
Onze tips voor een betere employer branding
- Etaleer de persoonlijkheid van je bedrijf
- Bepaal je employee value proposition
- Kies voor een multi channel aanpak
- Denk ook aan passief werkzoekenden
- Hou de vacatures op je website up-to-date
- A/B-test campagnes en optimaliseer
- Maak het niet te ingewikkeld
- Ga voor meetbare resultaten met behulp van tracking
Hulp nodig bij je employer branding of online rekrutering?
Aarzel niet om ons te contacteren. Onze digitale marketeers hebben heel wat strategische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. MonkeyProof doet er alles aan om jouw positie op de arbeidsmarkt te verstevigen.