De opkomst van AI marketing tools: wat zijn de voordelen en valkuilen?
De digitale marketingwereld staat tegenwoordig voor heel wat innovaties en veranderingen. Eén van de veranderingen met de grootste impact is hoogstwaarschijnlijk de opkomst van Artificial Intelligence (AI) marketing tools. Deze tools beloven om al onze processen sneller, efficiënter en effectiever te maken, maar is alles wel zo rooskleurig? Brengen deze AI marketing tools ook niet wat valkuilen met zich mee?
Wat is AI?
In deze blog zullen we het hebben over AI marketing tools, maar wat is AI eigenlijk? AI is het fenomeen waarbij een computer taken kan uitvoeren die geassocieerd worden met menselijke intelligentie. Hierbij wordt de menselijke intelligentie nagebootst en tijdens dit proces kan het zichzelf verbeteren op basis van de verkregen informatie. Hoewel de opkomst van AI voor velen de angst meebrengt dat het mensen op termijn zal vervangen, is dit helemaal niet de bedoeling van AI. Het doel is om de capaciteiten van de mens te versterken en te verbeteren. Zo zijn er ook in de marketingwereld steeds meer tools beschikbaar die bepaalde processen automatiseren en verbeteren.
Veelgebruikte AI marketing tools
Er zijn ondertussen al heel wat AI marketing tools ontwikkeld die het dagelijkse leven van een marketeer makkelijker kunnen maken. Omdat de hoeveelheid aan AI marketing tools zo enorm groot is, geven we je hier alvast enkele van onze favorieten mee.
- ChatGPT is een chatbot gemaakt door OpenAI waarmee heel menselijke gesprekken gevoerd kunnen worden. ChatGPT kan enorm snel antwoorden genereren en is sterk in het oplossen van problemen. Hierbij is het de kunst om de juiste input te geven; hoe specifieker, hoe beter. Het is vervolgens niet alleen een handige tool voor marketeers, maar ook developers halen hier hun voordeel uit. Zo geeft ChatGPT tips over hoe je iets kan programmeren en kan het je code verbeteren of er bugs uithalen. Het kan zelfs je code vertalen in mensentaal voor mocht het je allemaal wat te ingewikkeld worden.
- Midjourney kan gebruikt worden om je tekstuele ideeën visueel tot leven te brengen. Ook hier kan je zo specifiek gaan als je wilt en de resultaten zijn verrassend realistisch. Je kan onder andere aangeven in welke stijl je een afbeelding wilt genereren. Als resultaat krijg je enkele visuals en hierop kan je nog meerdere variaties creëren.
- Copy.ai is in staat om op basis van enkele keywords informatie op te zoeken en zelf een tekst samen te stellen.
- BHuman kan gepersonaliseerde video’s creëren om zo de aandacht te trekken van je klanten. De tool kloont je gezicht en stem en genereert op basis daarvan duizenden video’s zodat je op grote schaal kan communiceren.
- Tome kan gebruikt worden om makkelijk presentaties of schema’s op te maken met specifieke titels, pagina’s, tekst en lay-out. Het enige wat je moet doen is kort de gewenste presentatie beschrijven.
- Runway helpt je om snel content te creëren en aan te passen naar je eigen wensen. Met enkele klikken kan je de achtergrond van een video verwijderen, elementen uit een video verwijderen of de beweging van een object in de video tracken.
Voordelen van AI marketing tools
Waarom zouden we deze AI marketing tools nu moeten inzetten?
- Automatiseren van repetitieve taken: Deze tools kunnen een hele hoop repetitieve taken automatiseren. Denk maar aan het versturen van e-mails en follow-up berichten, beheren van budgetten in Google Ads campagnes, plannen en publiceren van posts, automatisering van klantenservice… Door hiervoor AI in te zetten, zullen deze zaken sneller en efficiënter verlopen.
- Personalisatie: AI marketing tools kunnen ook gebruikt worden om aanbiedingen en campagnes te personaliseren. De tools zijn in staat om klantengedrag te analyseren en real-time gegevens te verzamelen over de interactie van de klant met je merk/producten. Op basis van deze data kunnen ze vervolgens targeting instellingen aanpassen of specifieke aanbiedingen creëren zoals Facebook bijvoorbeeld doet. AI marketing tools kunnen ook ingezet worden om de klantenervaring te verbeteren dankzij persoonlijkere communicaties en interacties. Het is de rol van de digital marketeer om de resultaten te monitoren en bij te sturen waar nodig.
- Optimalisatie: Aangezien AI marketing tools in staat zijn om een hele hoop informatie te analyseren, kunnen ze gebruikt worden om processen te optimaliseren. Dit kan de return on investment vergroten dankzij betere doelgroepidentificatie, gerichtere boodschappen, het verbeteren van conversieratio’s en het optimaliseren van campagne-uitgaven. Daarnaast kunnen deze tools ook toekomstige trends gaan voorspellen op basis waarvan marketeers vervolgens hun marketingstrategie kunnen optimaliseren.
- Inspiratie en research: Ben jij vaak bezig met het genereren van content of het schrijven van copy? Dan heb je ongetwijfeld wel al eens in een situatie gezeten waarbij je inspiratie het even laat afweten. Ook in dit geval zijn AI marketing tools een handig hulpmiddeltje. Ze kunnen je ideeën geven voor social media posts en genereren hierbij zelfs copy. Je kan de tools ook gebruiken als start van een keyword research of voor de generatie van jouw advertentie koppen.
Valkuilen van AI marketing tools
Het gebruik van deze AI marketing tools klinkt nu waarschijnlijk als muziek in je oren, maar laat je niet te hard verleiden door zijn mooie melodieën. Hoewel de voordelen inderdaad immens zijn, moeten we kritisch blijven wanneer we AI marketing tools toepassen tijdens onze dagelijkse taken. Er zijn namelijk ook wat valkuilen aan verbonden.
- Biased data: AI marketing tools zijn getraind met data en teksten die ontwikkeld zijn door mensen. Aangezien wij als mens heel wat biases vertonen waaronder bijvoorbeeld vooroordelen, is de kans er ook dat deze meegenomen worden in de output van AI marketing tools. Het is dus belangrijk dat de gegevens die gebruikt worden om AI tools te trainen vrij zijn van bias, maar we weten niet zeker of dit effectief altijd zo is.
- Kans op foutieve beslissingen: Er is geen garantie dat deze tools altijd de juiste beslissing nemen. De prestaties van de AI marketing tools zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de ingevoerde data. Wanneer de tools gebouwd zijn op incorrecte data zal dit leiden tot foutieve beslissingen.
- Gebrek aan emoties: AI marketing tools zijn niet in staat zijn om emotionaliteit en humor te tonen zoals we dat als mens kunnen. Ze zijn gebouwd om objectieve beslissingen te nemen op basis van specifieke gegevens en algoritmes, maar ze ontbreken hierbij de menselijke emoties en intuïtie die vaak wel belangrijk zijn binnen klantenrelaties. Dit is belangrijk om mee te nemen bij het gebruik van chatbots die klantenvragen moeten beantwoorden; kijk zeker na of er correct wordt omgegaan met meer emotionele klachten. Ook wanneer je content genereert over een gevoelig onderwerp kijk je best even na of de output wel gepast is.
- Afhankelijkheid: Wanneer je te hard gaat vertrouwen op deze AI marketing tools kan het gebeuren dat je afhankelijk wordt van deze tools. Deze tools zijn er om ons te ondersteunen en versterken, maar we mogen niet vergeten om te luisteren naar onze eigen deskundigheid en ervaring. Daarnaast kan het ook altijd eens gebeuren dat een van de tools zijn maximale capaciteit bereikt. In deze gevallen wil je natuurlijk nog steeds in staat zijn om ook zonder de tools je werk voort te zetten.
Hoe levert een agency meerwaarde bovenop AI marketing tools?
Hoewel AI marketing tools heel wat voordelen bieden, is het uiteraard een brug te ver om meteen je hele marketingteam aan de deur te zetten.
Digital marketeers hebben namelijk de juiste skills en vaardigheden om in te spelen op de eerdergenoemde valkuilen. Wanneer er intern geen marketeers aanwezig zijn met deze kennis is een digital marketing agency jouw ideale partner.
- Opgebouwde ervaring en kennis: De digital marketeers in een agency hebben al heel wat ervaring en kennis opgebouwd en ze zijn op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in de industrie. Ze zijn als het ware experten in hun vakgebied. Daarenboven beschikken ze over een gezonde dosis mensenkennis en empathie en laat dat nu net hetgeen zijn dat AI marketing tools ontbreken.
- Creativiteit: Digital marketeers hebben de nodige creativiteit om al de output van AI marketing tools om te zetten tot een waar meesterwerk. De tools zijn in staat om grote hoeveelheden data te analyseren, maar om hieruit relevante conclusies te trekken en next steps te bepalen, is een menselijke touch nodig. Elk bedrijf functioneert namelijk in zijn eigen context en het is aan de marketeers om te bepalen of de output toepasbaar is op hun klanten. Het is zo dat AI marketing tools inderdaad een goed startpunt zijn, maar de menselijke creativiteit is onmisbaar. Wanneer je 100% zou vertrouwen op de output van de AI marketing tools zonder er een kritische blik op te gunnen, is je marketing gedoemd om te mislukken. Deze menselijke creativiteit is trouwens ook noodzakelijk bij het genereren van de juiste input voor de AI marketing tools. Hoe specifieker en context gebonden jouw input is, hoe bruikbaarder de output. Ook op dit vlak vormen marketeers een meerwaarde, want ze weten als de beste welke input het beste werkt.
- Diverse specialisaties: Veel van deze tools kunnen slechts voor een specifieke taak gebruikt worden. Als je dan als bedrijf op heel wat verschillende zaken wilt inzetten zoals bijvoorbeeld branding, social media, SEO, SEA, e-mailmarketing… dan kan je wel eens door het bos de bomen niet meer zien. Binnen een agency zijn ze gespecialiseerd in al deze diensten en weten ze perfect welke combinatie aan tools ze het beste inzetten.
- Bijsturen van prestaties: Het is noodzakelijk om je digital marketing constant te monitoren en toezicht te houden op je prestaties. Je kan niet zomaar alles uit handen geven aan AI marketing tools en er maar op vertrouwen dat je bedrijf nu de gewenste resultaten gaat halen. Er moet regelmatig geëvalueerd worden hoe alles loopt en eventueel bijstellen waar nodig. Laat dit nu ook net iets zijn waar ze binnen een agency gespecialiseerd in zijn.
Benieuwd hoe AI marketing tools jouw bedrijf vooruit kunnen helpen?
Door AI marketing tools te gebruiken binnen jouw digital marketing strategie zal je heel wat tijdrovende processen tot een minimum kunnen beperken. Je zal de routinetaken kunnen automatiseren en ook de meer ingewikkelde taken zullen efficiënter verlopen. Laat je echter niet vangen door het gamma aan voordelen; een kritische blik en een sprankeltje menselijke creativiteit en emotie blijven onmisbaar. Daarenboven blijft het monitoren van de resultaten en prestatie een constante bezigheid.
Wil jij de meerwaarde van AI marketing tools ontdekken?
Wij kunnen je daarbij helpen. Onze digitale marketeers hebben heel wat technologische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. Ontdek waarin wij jou kunnen ontzorgen en vuur gerust al je vragen af op onze digitale architecten. Zij beantwoorden ze met plezier.