MonkeyProof Digital Architects

Adverteren op TikTok: alles wat je moet weten over TikTok ads in 2023

3,52 miljoen Belgen ouder dan 18 jaar zitten anno 2023 op TikTok. De app evolueerde van een platform waar tieners dansjes delen met elkaar naar een gevarieerd socialmediakanaal waar gebruikers wekelijks uren op doorbrengen. De kans is groot dat ook jouw doelpubliek door TikTok scrolt. Adverteren op TikTok is dus een heel goed idee.

Wil je weten hoe je daarmee begint? Wij geven je een overzicht van de nieuwste advertentietools, soorten ads en features voor bedrijven die TikTok lanceerde tijdens de TikTok World Hub 2023.

Waarom adverteren op TikTok?

TikTok is het snelst groeiende socialmediaplatform van de laatste jaren. In 2023 steeg het dagelijks gebruik van TikTok met maar liefst 34%. Ook komen er jaar na jaar meer gebruikers bij: het aantal TikTokkers nam met 1/3de toe ten opzichte van 2022. Daarbij zit 1 op de 4 TikTok-gebruikers exclusief op TikTok

tiktok op gsm

Dat wil zeggen dat je deze doelgroep op geen enkel ander sociaal netwerk bereikt. Met zoveel actieve gebruikers zou je bijna gek zijn om adverteren op TikTok niet te overwegen. “Maar TikTok is toch voor tieners?” horen we je denken. Nee hoor. De grootste doelgroep op TikTok is momenteel tussen de 18 en 35 jaar. De app is uitgegroeid tot een enorm platform dat content aanbiedt voor allerlei doelgroepen, zoals gezinnen en foodies. Dat betekent dat er ongetwijfeld ook een plekje is voor jouw product of dienst op TikTok. Zelfs als je een B2B-merk bent, want ook professionals scrollen in hun vrije tijd graag door TikTok.

Bovendien maakt TikTok het heel makkelijk om samen te werken met influencers die maar al te graag ambassadeurs worden van jouw merk. Dat is dan weer heel goed om je gunfactor te vergroten.

 

Heb je geen kaas gegeten van videoproductie? Ook daar heeft TikTok een oplossing voor met de TikTok Creator Exchange. Lees snel verder om daar meer over te weten te komen.

 

Waar moet je op letten als je adverteert op TikTok?

Volgens TikTok zijn er twee belangrijke regels die je als bedrijf in het achterhoofd moet houden:

  • Creëer veel kwalitatieve content die je doelgroep wil zien.
  • Zorg voor voldoende variatie in je content voor verschillende doelgroepen.

Hoe meer je in TikTok stopt, hoe meer je er dus uithaalt. Om je doelgroep aan te trekken tot je kanaal, heb je high value content nodig. TikTok onderscheidt daarin drie soorten: entertainment value, education value en community value. Met andere woorden: als je video’s entertainen, informeren of mensen samenbrengen, zit je goed.

Welke advertenties bestaan er op TikTok?

In-Feed Video

In-Feed Video’s zijn de meest gebruikelijke en goedkope advertenties op TikTok. Ze verschijnen op de For You Page van gebruikers en zien er bijna hetzelfde uit als een organische video. Via een button komen de gebruikers op je website terecht. Wil je starten met adverteren op TikTok? Dan doe je dat best met In-Feed Video’s.

Brand Takeover

Brand Takeover advertenties verschijnen wanneer je de app opent. Dit soort ads zijn meestal gifjes of video’s van 3 à 5 seconden lang. Het voordeel voor jou is dat gebruikers deze ad niet kunnen overslaan. De naam Takeover is ook niet toevallig gekozen. Per categorie kan namelijk maar één merk een Brand Takeover doen voor 24 uur. Je hebt in die periode dus geen concurrentie. Het nadeel? Brand Takeovers zijn best prijzig, zeker als je net begint met TikTok Ads.

 

Tile Experiences

Tile Experiences verschijnen ook in de feed van gebruikers, maar lichten specifieke producten en diensten uit. Ze linken rechtstreeks door naar de productpagina op je website. Dit soort ad is ideaal als je al wat verder in je marketing-funnel zit.

 

Topview

Topview ads zijn een combinatie van Brand Takeover en In-Feed Video advertenties. Gebruikers komen ze tegen wanneer ze de app openen, maar ze zien eruit als een gewone organische video. Dit soort ads lijken meer op een normale TikTok en zijn goedkoper dan een Brand Takeover.

 

Branded Hashtag Challenge

De droom van elk merk is om viraal te gaan op TikTok. Daar kan een Branded Hashtag Challenge je bij helpen. Daag je doelpubliek uit om mee te doen aan een challenge en om jouw branded hashtag te delen. Voor een Branded Hashtag Challenge werk je samen met TikTok-influencers. De perfecte ad voor meer brand awareness.

Branded Effects

Wil je meer betrokkenheid van je doelgroep? Dan zijn Branded Effects iets voor jou. Je deelt branded stickers, filters en effecten met gebruikers die zij zelf gebruiken in hun content. Deze effecten werken het best in combinatie met een specifieke campagne of Branded Hashtag Challenge.

Deze 5 tools heb je nodig om te adverteren op TikTok

 

1. TikTok Business Account

Wil je starten met adverteren op TikTok? Maak dan je eigen Business Account. Zo kan je organische video’s posten als bedrijf. De set-up is eenvoudig:

  1. Download TikTok.
  2. Registreer je account.
    • Klik in de app op “…” bovenaan in je profielpagina.
    • Ga naar Settings & Privacy.
    • Klik op Manage Account en selecteer Switch to Business Account.
    • Kies de categorie die het beste bij je bedrijf past.
  3. Maak je eerste TikTok-video.

2. TikTok Ads Manager

Net als in Google en Facebook heb je bij TikTok een Ads Manager tool. Daar kan je adverteren door te bieden per klik (CPC), per aantal verschijningen (CPM) of per view (CPV). Bereik je gewenste doelgroep door audiences in te stellen op geslacht, locatie, leeftijd, interesses en andere variabelen. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kan je Custom Audiences en Lookalike Audiences creëren om meer gelijkaardige mensen te bereiken.

Wat krijg je allemaal te zien in TikTok Ads Manager?

  • Al je campagnes, statistieken en budgetten.
  • Creatieve ad formaten en tools.
  • Geavanceerde targeting.
  • Verfijnde meetresultaten.

 
tiktok ads manager

3. CapCut

TikTok werkt samen met de app CapCut om de productie van video’s nog makkelijker te maken. CapCut is een erg handige tool voor je ads. Het is een video-editor die rechtstreeks in verbinding staat met TikTok. De features zijn onder andere:

  • Creatieve elementen die je gratis mag gebruiken zoals stickers, voice-overs en tags.
  • 600+ lettertypes en tekst templates voor je titels.
  • 640k+ gratis geluiden.
  • Beschikbaar voor mobiel, desktop en web.
  • Direct publiceerbaar op TikTok en TikTok Ads Manager.

4. TikTok Creator Marketplace (TTCM)

Op TikTok kan je zelf ads maken en delen maar je kan ook samenwerken met content creators op TikTok om je producten of diensten aan te prijzen. Een soort influencer marketing dus. Om die reden bestaat er de TikTok Creator Marketplace (TTCM). Daar vind je snel de juiste content creator voor jouw merk. Zij maken een video over je producten en delen die met hun volgers. Via TTCM communiceer je met hen en betaal je voor hun diensten.

5. TikTok Creative Exchange (TTCX)

Zie je het niet zitten om zelf TikToks te maken? Ook daar heeft TikTok een hulpmiddel voor. De TikTok Creative Exchange (TTCX) is een platform waar je creatieve ads aanvraagt. Het is een one-stop-show voor concepten, videoproductie en publicatie. Dat werkt zo:

  • Drop de briefing voor je project in TTCX.
  • TikTok matcht je met een van hun partners.
  • Chat met hen en geef feedback tot je tevreden bent met het resultaat.
  • Op jouw vraag publiceren ze de ad.

TTCX bestond al een tijdje, maar sinds de update van 2023 zijn er een paar verbeteringen. Zo kan je nu twee briefings tegelijkertijd posten en opvolgen. Er is een basic package waarmee je kan starten, waarbij je betaalt voor vier video’s in plaats van acht. Of je kan nu kiezen voor een always-on abonnement, zodat je standaard elke maand nieuwe content de wereld instuurt.

Wil je ook adverteren op TikTok?

Klaar om nieuwe leads binnen te rijven op TikTok? Je weet nu hoe je eraan moet beginnen.

Twijfel je hoe je je budget moet verdelen over alle socialmediakanalen? Of voel je je onzeker op een onbekend terrein als TikTok? Neem contact op met MonkeyProof voor je digitale marketing. Wij helpen je graag met je TikTok Ads.

 
Deel deze blog

Zit je met vragen of
wil je meer weten?


MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.