Adverteren op Facebook: 5 tips voor succesvolle Facebook Ads
Adverteren op Facebook, heb jij het al onder de knie? Het inzetten van Facebook advertenties blijft vandaag de dag nog steeds één van de meest populaire manieren om de gewenste doelgroep te bereiken. En dat blijft het voorlopig ook. Je kan dus maar beter mee zijn in de wereld van Facebook Ads. Ontdek onze 5 praktische tips waar je onmiddellijk mee aan de slag kan!
5 praktische tips om te adverteren op Facebook
Tip 1: Segmenteer je advertentiedoelgroep en bereik hen op het juiste moment in hun customer journey
Het lijkt zo logisch en toch is het een stap die te vaak over het hoofd gezien wordt of gewoon te weinig aandacht krijgt bij adverteren op Facebook.
Nog te veel bedrijven stoppen bij de regio en leeftijd van hun beoogde doelgroep. Maar met Facebook Ads kan je nog zoveel meer.
Beginnen doe je het best door een uitgebreide persona op te stellen per segment. Dit zal je later helpen om ook je advertentiegroepen in Facebook te finetunen.
Om optimaal te adverteren op Facebook is het belangrijk je advertentiegroepen af te stemmen op de interesses van je doelgroep. Probeer hierin zo specifiek mogelijk te gaan en groepeer interesses die samen horen en stem vervolgens je advertenties af op je advertentiedoelgroep. Hou ook rekening met de fase van de customer journey jouw doelgroep zich bevindt wanneer ze jouw advertentie zien. Bouw je advertenties zodanig op dat ze hierop inspelen.
Wees bovendien niet bang om bepaalde doelgroepen uit te sluiten. Adverteren op Facebook staat namelijk niet gelijk aan zoveel mogelijk mensen bereiken. Het is een misvatting die je op lange termijn heel wat geld kan kosten.
Wanneer je advertentiestrategie goed in elkaar zit, bereik je de juiste personen op het juiste moment. Dat maakt adverteren op Facebook nu net zo interessant.
Hulp nodig? Vraag advies aan onze digitale architecten.
Tip 2: Maak je Facebook-advertentie persoonlijk
Zorg voor herkenbaarheid en een persoonlijke toets in iedere Facebook-advertentie. Je kent immers de interesses van je doelgroep uit het hoofd. Je weet wat bij hen speelt, welke struggles ze ervaren. Benoem in je Facebook advertentie expliciet op welke manier jij de behoefte van je publiek invult. Spreek dus niet alleen over ‘wij zijn de beste/goedkoopste….’. Verwoord je boodschap vanuit de noden van de consument.
Adverteren op Facebook doe je het best met een verhaal waarin je advertentiegroep zich herkent. Spreek hen persoonlijk aan of deel bijvoorbeeld iets waardevol of relevant in ruil voor hun e-mailadres.
Tip 3: Maak je Facebook Ad responsive
Verlies nooit uit het oog waar je advertentie getoond wordt. Op de Facebook feed, in de rechterkolom, in de story’s, op desktop of op mobile? Per plaatsing pas je de visual best aan naargelang de geschikte formaten.
Het wereldwijde web staat vol met artikels over de juiste formaten voor je Facebook advertenties. En toch vertellen ze niet allemaal hetzelfde. Je zoektocht stopt hier. Wij vatten de juiste formaten voor de Facebook advertentievisuals (anno 2021) voor je op.
Tip 4: Installeer een Facebook-pixel
Om succesvol te adverteren op Facebook installeer je het best een Facebook Pixel. Dit stukje code geeft jou als bedrijf meer informatie over je website en potentiële klant. Je leert hen beter kennen én vooral begrijpen. De pixel installeren doe je via de Facebook Tag Manager of je webdeveloper die een stukje code op de website plaatst. De Pixel maakt het mogelijk om bepaalde gebeurtenissen die op je website plaatsvinden te tracken. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een specifieke pagina bezoekt of een formulier invult… Op basis van deze data kan je vervolgens doelgroepen creëren, die je kunt gaan targeten met je advertenties. Deze events kan volledig naar je hand zetten, zodat je de informatie verzamelt die jij beoogt.
De pixel maakt adverteren op Facebook eenvoudiger en accurater. Gebruik de Facebook Pixel voor:
- Remarketing
- Look-a-like audiences
- Aangepaste doelgroepen
- Meten van gewenste acties op de website
Tip 5: A/B-test je advertenties
Ga er nooit vanuit dat jij perfect weet waarop je potentiële klant het best zal reageren. Om succesvol te adverteren op Facebook, test je maar beter welke copy, afbeeldingen en welke call to action jouw doelgroep het meest aanspreken. Maar ook wanneer je je doelgroep echt goed kent, is de ene dag de andere niet. Hetzelfde geldt voor adverteren op Facebook.
Sommige advertentieboodschappen hou je het liefst zo bondig mogelijk. Toch kunnen advertenties met veel tekst nuttig zijn. Alles hangt af van je product, je doelgroep en je doelstelling. Bij Facebook Ads laat je niets aan het toeval over.
Let op! Bij een A/B-test onderzoek je slechts 1 variabele op hetzelfde moment. Pas of je beeld aan of je tekst of je call to action. Anders zal je bij het vergelijken van de resultaten niet weten om welke reden de ene advertentie beter werkt dan de andere.
Vragen over adverteren op Facebook?
Vuur al je vragen over adverteren op Facebook af op onze digitale architecten. Zij beantwoorden ze met plezier.
Hulp nodig bij adverteren op Facebook?
Aarzel niet om ons te contacteren. Onze digitale marketeers hebben we heel wat technologische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. MonkeyProof doet er alles aan om jouw positie op de markt te verstevigen.