MonkeyProof Digital Architects
lead generatie

Leadgeneratie dankzij 9 overtuigende lead magnets

Leads genereren,” het is waarschijnlijk één van de meest terugkerende antwoorden op de vraag “wat is de doelstelling van je website?” Niet onlogisch natuurlijk. Om als bedrijf te groeien, moet je verkopen. En om te verkopen, heb je leads nodig. Bezoekt de (potentiële) klant je website voor de eerste keer? Dan is de kans klein dat hij of zij direct overgaat tot een contactopname. Hoe duurder het product of hoe belangrijker de beslissing, hoe voorzichtiger we, als consument, zijn. Een lead magnet kan de oplossing zijn.

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is een laagdrempelige manier om online contactgegevens van potentiële klanten te bekomen. De sleutel tot het succes van een lead magnet is het kosteloze aspect. 

vrouw aan pc

Je geeft gratis iets relevant weg aan je doelgroep. Zo verlaag je de drempel om contactgegevens achter te laten. Het is een soort ruilhandel. Je potentiële klant geeft een deel van z’n privacy op, jij als bedrijf geeft gratis een beetje expertise weg. Een schoolvoorbeeld van “geven en nemen” of in de gedragspsychologie ook wel één van de principes van Cialdini genoemd: “wederkerigheid”. We betalen terug wat we krijgen. Jij doet iets voor mij? Dan doe ik iets voor jou.

 

Waarom is een lead magnet zo waardevol?

Een lead magnet is een vorm van leadgeneratiedie je als bedrijf zeker moet overwegen. Een overtuigende lead magnet kan namelijk heel wat deuren openen. We zetten de voordelen even op een rij:

 

1. Expertise demonstreren

Wanneer potentiële klanten zich nog in een vroeg stadium in het aankoopproces bevinden kan een contactopname een te grote stap zijn. Geef je merk meer kans om een plekje te verzilveren op die zo gegeerde short list. Deel een beetje knowhow gratis en voor niets. Toon wat jouw bedrijf voor hen kan betekenen. Het verhoogt jouw credibiliteit.

 

2. Retargeting

We moeten je waarschijnlijk niet meer vertellen hoe waardevol een e-mailadres van een potentiële klant kan zijn voor je bedrijf. Dat klein beetje informatie brengt jou in een unieke positie. Dankzij de lead magnet kan je gericht targeten en vooral ook retargeten via social media zoals Facebook. De persoon achter het e-mailadres heeft namelijk kenbaar gemaakt dat hij of zij een bepaalde mate van interesse heeft in jouw product of dienst. 

 

3. Klantrelatie opbouwen

De lead magnet geeft je de kans om nadien een band op te bouwen met de potentiële klant. Je speelt namelijk in op het principe van wederkerigheid: geven en nemen. Je geeft de potentiële klant relevante content, waardoor men zich geholpen voelt. Gebruik deze opportuniteit om behoeften van de lead beter te begrijpen. Dit kan je gebruiken om hem of haar verder te overtuigen.

 

9 voorbeelden van een overtuigende lead magnet

lead magnets

 

1. Nieuwsbrief

Het is ondertussen een goed ingeburgerd onderdeel in ons leven: de nieuwsbrief. Kan jij alle nieuwsbrieven die je per dag ontvangt nog op één hand tellen? Wij namen de proef op de som en vroegen het aan onze digitale architecten. Het oorverdovende antwoord was “nee”. Voor de meeste nieuwsbrieven schreven we ons effectief in, wil dit zeggen dat we de nieuwsbrieven ook lezen? Soms wel, soms niet. Afhankelijk van onze doelstelling toen we ons inschreven en de relevantie van de nieuwsbrief wordt een nieuwsbrief al dan niet gelezen.

Wil je een nieuwsbrief gebruiken als lead magnet? Dat kan zeker! Beloof dan meer dan een samenvatting van de content op je social media kanalen en je website. Deze content heeft je prospect mogelijks al doorgenomen. Geef iets extra: exclusieve content die ze enkel kunnen verkrijgen via jouw nieuwsbrief. Of denk bijvoorbeeld aan een periodiek e-zine.

 

2. Podcast

Dagdagelijks hebben we weinig tijd en podcasts geven ons de kans om te multitasken. Velen onder ons luisteren podcasts tijdens het koken, tijdens het fietsen, op de trein of de bus, in de wagen… Een podcast geeft je toegang tot de privésfeer van je lead. Bovendien creëer je een erg persoonlijke band met je potentiële klant. Je geeft je merk of bedrijf namelijk een stem.

 

3. E-book

Nog een klassieker onder de lead magnets: het e-book. Het geeft je de kans om dieper in te gaan op een bepaald onderwerp en je expertise bijgevolg ook meer te laten gelden. Bovendien kan je een beter inzicht in de behoeften van je klant krijgen, ideaal als je later wil retargeten.

 

4. Checklist

Checklists zijn vooral praktische lead magnets. Je prospect kan er onmiddellijk mee aan de slag. Het is bijgevolg een lead magnet waar velen graag hun gegevens voor achter laten. De checklist geeft hen namelijk een quick win.

 

5. Quiz

Creëer een quiz die je doelgroep online kan invullen. Het resultaat kan je onmiddellijk geven of pas vrijgeven wanneer ze een e-mailadres achterlaten. Wanneer je kiest om het resultaat van de quiz onmiddellijk weer te geven, is het belangrijk dat je ook een vervolg voorziet waarbij men wel getriggerd is om gegevens achter te laten.

 

6. Free trial

Een free trial is altijd een goede lead magnet. We weten namelijk graag wat we kopen. Door prospects de kans te geven je product of dienst uit te testen, zorg je ervoor dat ze alle voordelen zelf ontdekken. De voordelen zelf ervaren is zoveel sterker dan ze gewoon te lezen.

 

7. Presentatie

Heb je een boeiende presentatie over een hot topic? Deel deze dan met je doelgroep. Je hoeft dit uiteraard niet voor niets te doen. Gebruik jouw presentatie als lead magnet en verzamel ondertussen relevante e-mailadressen.

 

8. Simulatie

De meesten onder ons zijn visueel ingesteld. We bekijken graag onze opties. Mogelijks is een 3D simulatie iets waar je potentiële klant graag zijn e-mailadres voor achterlaat. Misschien kan je wel een eerste prijsinschatting geven via een handig ontwikkelde tool?

 

9. Template

Ben je in het bezit van een praktische, ready-to-use template? Dan zullen je prospecten je erg dankbaar zijn. Zij kunnen zo onmiddellijk aan de slag met jouw template en hoeven geen tijd te verliezen.

 

 

Wanneer je advertentiestrategie goed in elkaar zit, bereik je de juiste personen op het juiste moment. Dat maakt adverteren op Facebook nu net zo interessant.

 

Hulp nodig? Vraag advies aan onze digitale architecten.

 

 

Vragen over goede lead magnets?

Vuur al je vragen over een goede lead magnet af op onze digitale architecten. Zij beantwoorden ze met plezier.

 

Hulp nodig bij leadgeneratie?

Aarzel niet om ons te contacteren. Onze digitale marketeers hebben heel wat technologische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. MonkeyProof doet er alles aan om jouw positie op de markt te verstevigen.

 

Deel deze blog

Zit je met vragen of
wil je meer weten?


MonkeyProof logo wit

Stay tuned!
Schrijf je in en krijg al het MonkeyNews.

© 2024 MonkeyProof. All rights reserved.