Zo gebruik je storytelling in je marketing

Er was eens een marketingbureau dat op het idee kwam om de merkverhalen van zijn klanten te vertellen. Omdat de verhalen zo herkenbaar en boeiend waren, spraken ze mensen persoonlijk aan. En zo kregen hun klanten er zelf een heleboel klanten bij. Dat noemen ze storytelling in marketing. Een slimme manier om aan klantenbinding te doen door meer over jezelf en je bedrijf te vertellen. Wil je weten hoe het verder gaat? Ga met ons mee op avontuur door de wereld van storytelling.

Wat is storytelling in marketing?

Storytelling in marketing is een krachtige methode om een diepere verbinding tussen je merk en doelgroep tot stand te brengen. Door geloofwaardige, meeslepende verhalen met mensen te delen, toon je de meerwaarde van je bedrijf. Goede storytelling maakt complexe informatie begrijpelijk en makkelijk te onthouden. Bovendien wek je een emotionele band op met je klanten, wat de klantrelatie ten goede komt.

Storytelling in marketing: vertel je eigen merkverhaal.

Waarom is storytelling in marketing een goed idee?

Via verhalen kunnen merken hun boodschap op een boeiende en memorabele manier overbrengen. Een goed verhaal gaat verder dan woorden. Het geeft een organisatie een stem, een ziel en creëert een herkenbare identiteit voor het publiek. Storytelling is een effectieve marketingtool, en wel om deze 4 redenen:

Emotionele connectie

Eén van de belangrijkste redenen waarom storytelling zo krachtig is in marketing, is de mogelijkheid om een emotionele connectie met je audience tot stand te brengen. Mensen zijn aangetrokken tot verhalen die emoties oproepen, of het nu vreugde, verdriet, verbazing of sympathie is. Door verhalen te delen die emoties opwekken, kan je als merk een blijvende indruk nalaten op je klanten. Daardoor zullen ze zich meer verbonden voelen met je merk en zijn waarden. En dat is positief voor je gunfactor. Want we gaan liever met een bedrijf in zee waar we een connectie mee voelen.

Veelzijdigheid

Er zijn veel mogelijkheden om storytelling te verwerken in je marketingmix. Zo kan je storytelling gebruiken om ervaringen van tevreden klanten te delen, het oorsprongsverhaal van je bedrijf te vertellen, mensen te overtuigen met het “waarom” van je bedrijf of om een blik te geven achter de schermen van je bedrijf.

Gedenkwaardigheid en herkenbaarheid

Verhalen maken abstracte concepten tastbaar en gemakkelijk te onthouden. In plaats van droge feiten en cijfers te presenteren, verpak je als merk je boodschap in een verhaal dat blijft hangen in de hoofden van je doelpubliek. Mensen onthouden verhalen veel langer dan losse feiten, waardoor merken een blijvende impressie achterlaten en meer top of mind blijven bij hun doelgroep.

Vertrouwen opbouwen

Authentieke verhalen dragen bij aan het opbouwen van een vertrouwensband bij het publiek. Klanten willen weten met wie ze zaken doen en wat het verhaal is achter je merk. Door eerlijke en oprechte verhalen te delen, kan je het vertrouwen van je klanten winnen. Consumenten voelen zich comfortabeler bij merken die transparant zijn over hun geschiedenis, waarden en missie. Verkopen gaat dus veel verder dan louter je product. Het draait ook om jou als bedrijf en je bedrijfsimago. Hoe komt jouw bedrijf over?

Wat zijn de elementen van storytelling?

Elk goed verhaal is opgebouwd uit de volgende onderdelen. Heeft jouw brand story deze elementen? Dan ben je goed bezig!

  • Structuur: Je verhaal heeft een duidelijke structuur met een begin, midden en einde. Je introduceert een hoofdrolspeler, botst op dilemma’s en lost de conflicten ook weer op.
  • Karakterontwikkeling: Als bedrijf creëer je herkenbare personages voor je verhaal gebaseerd op echte klanten of medewerkers, waardoor het merk menselijker wordt en consumenten zich kunnen identificeren met de verhalen.
  • Conflict en oplossing: Verhalen bevatten uitdagingen of conflicten die personages moeten overwinnen, waardoor het probleem dat het product of de dienst oplost duidelijk naar voren komt.
  • Emotie: Emotioneel geladen verhalen boeien het publiek, versterken de herinnering aan de boodschap en stimuleren actie.
  • Authenticiteit: Authentieke verhalen resoneren diep met het publiek doordat ze oprecht zijn, wat het vertrouwen vergroot en de relatie tussen merk en consument versterkt.
  • Visuele elementen: Gebruik visuele elementen zoals video’s, afbeeldingen en infographics in combinatie met goed geschreven verhalen. Zo versterk je de impact en maak je de boodschap krachtiger.

Je weet nu wat de basis is van storytelling. Een eerste belangrijke stap om te beginnen met storytelling in je marketingmix, is je eigen merkverhaal schrijven.

Wat is een merkverhaal?

Een merkverhaal of brand story vertelt het verhaal van jouw bedrijf. En meer specifiek: waarom je doet wat je doet. Je legt erin bloot wat de meerwaarde is van jouw merk en de reden dat je ermee bent begonnen. Het gaat niet alleen over het verleden, maar ook over de toekomstvisie van je merk. In essentie is een merkverhaal de belofte die je als merk doet aan je publiek, en de basis waarop langdurige relaties worden gebouwd.

Hoe begin je aan je eigen merkverhaal?

Kijk je er tegenop om aan je merkverhaal te beginnen? Geen zorgen, wij helpen je op weg. Neem een blad papier en schrijf de antwoorden op voor de volgende vragen:

  1. Wat is de missie van mijn merk?
    • Wat is het doel van mijn merk? (Er zijn geen foute antwoorden, buiten “veel winst maken.” Daarmee win je geen klanten.)
    • Waar gelooft mijn merk in?
    • Welk verschil wil ik dat mijn merk maakt in de wereld?
  2. Wat zijn de kernwaarden van mijn merk?
    • Welke principes en waarden zijn belangrijk voor mijn merk?
    • Wat zijn de fundamentele overtuigingen van mijn merk?
  3. Wat maakt mijn merk uniek?
    • Wat onderscheidt het van de concurrentie?
    • Welke unieke eigenschappen of voordelen biedt het aan mijn klanten?
  4. Wat is het verhaal achter het ontstaan van mijn merk?
    • Wat is de oorsprong van het merk?
    • Welke inspirerende of motiverende gebeurtenissen hebben geleid tot de oprichting ervan?
    • Is er een moment in het bijzonder die een cruciale rol heeft gespeeld voor mijn merk?
  5. Welke emoties wil mijn merk oproepen?
    • Vreugde, vertrouwen, hoop, trots, comfort, geruststelling…?
  6. Wat wil mijn merk bereiken in de toekomst?
    • Welke doelen en ambities heeft het merk voor de toekomst?
    • Wat zijn de langetermijnplannen en hoe wil ik als merk groeien en evolueren?
  7. Hoe past mijn merk in het leven van klanten?
    • Hoe kan mijn merk een waardevolle rol spelen in het dagelijks leven van de klanten?
    • Welke problemen kan het oplossen of welke behoeften kan het vervullen?
  8. Welke visuele elementen passen bij mijn merk?
    • Welke kleuren, beelden, lettertypen en taalgebruik passen bij de identiteit van het merk?
  9. Hoe wil ik dat mijn merk herinnerd wordt?
    • Welke indruk wil ik achterlaten bij mensen?
    • Wat moeten mensen zich herinneren nadat ze met mijn merk in aanraking zijn gekomen?
  10. Kan je een metafoor gebruiken om je bedrijf te omschrijven?
    • Met wat kan je je merk vergelijken? Het kan een natuurfenomeen zijn, een sport, een beroep, een ervaring… Niets is te gek als het plaatje maar klopt!

Nu je al deze informatie op papier hebt, heb je een goed startpunt om je merkverhaal te schrijven. Probeer in een volgende stap een verhaal te vertellen over je merk op één A4. Zorg ervoor dat de grootste vraag beantwoord wordt: wat is de reden dat mijn merk bestaat?

Verlies ook de emotionele component van je merkverhaal niet uit het oog. Als je mensen kunt raken, zal je merkverhaal veel meer impact hebben. Laat je merkverhaal door verschillende mensen lezen en vraag naar hun reactie. Maak hierna nog zoveel versies en varianten tot je echt tevreden bent over je merkverhaal. Voor een sterk verhaal ga je niet over één nacht ijs.

Laat je merkverhaal schrijven door professionals

Zie je door de bomen het bos niet meer? Of heb je geen tijd om je echt toe te leggen op je merkverhaal? Wij zijn er om te helpen. Onze copywriters en marketeers storten zich graag op jouw brand story. Neem nu contact op met MonkeyProof voor een vrijblijvende offerte.

Zit je met vragen of wil je meer weten?

Contacteer ons
Vraag je gratis scan aan