De fundamenten van usability: UX design en UI design

Een website of webapplicatie bouwen doe je niet van vandaag op morgen. Er gaat een heel proces aan vooraf. Hoog op de prioriteitenlijst staat de gebruiksvriendelijkheid van de website of applicatie. De fundamenten van de usability zijn UX design en UI design. 

Wat is het verschil tussen UX design en UI design?

Wat is user experience-design?

Bij user experience-design (UX design) verplaatst de designer zich in het hoofd van de bezoeker. Hoe werkt de flow? Welke structuur? In deze fase van het ontwerp onderzoeken we de behoeften van de bezoeker en hoe we de bezoeker kunnen begeleiden tot het ultieme doel van de website. Eén van de belangrijkste aspecten hiervan zijn de sitemap, wireframing.

Nadien volgt het testen van de usability en de optimalisatie op basis van analytics of heatmap tools.  Laat iemand die het project niet kent eens door de website gaan, geef een paar opdrachten/doelen en analyseer zijn gedrag. Staat alles wel op een logische plaats? Vindt hij zijn weg?

Wat is user interface-design?

Bij user interface-design (UI design) houden we voornamelijk rekening met de beleving en hoe de website er zal uitzien. De designer maakt jouw ervaring zo aangenaam mogelijk door de calls to action, scroll downs, iconen en design-elementen perfect op elkaar af te stemmen. Design-elementen en kleur hebben een grote invloed op de manier waarop de bezoeker jouw website ervaart. Een goede UI is aangenaam en helpt om de aandacht naar de juiste punten te leiden.

Wist je trouwens dat 1 op 12 mannen lijdt aan een bepaalde vorm van kleurenblindheid? Bij vrouwen is dit slechts 1 op 250. Een UI-designer zal steeds  zorgen voor sterke contrasten zodat de tekst altijd leesbaar is.

De key tot succes? Testen, testen, testen!

Hoge mate van usability: dit zijn de regels voor UX design

1. De juiste mindset

Een website bouwen is een intensief project. Start met een grondige analyse van wat je wil bereiken met je website en weet wat je doel is.

Verlies nooit je bezoeker uit het oog. Het is voor hem/haar dat je het allemaal doet. Onderzoek hun noden en behoeften. Verplaats jezelf in hun schoenen. Wat wil je bezoeker bereiken op je website? Waarom bezoeken ze jouw website? Met andere woorden: zet je gebruiker centraal! Pas dan heb je de juiste ingesteldheid om een goede website te bouwen. Het gaat immers niet om wat jij als bedrijf wil vertellen, maar om wat je potentiële klant wil lezen.

2. Volg algemene logica

Het lijkt zo simpel en toch… Laat je gebruiker niet onnodig nadenken. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk. Een zoekbalk staat meestal bovenaan rechts. Het is ons zo aangeleerd. Wanneer we een zoekbalk zoeken (pun intended) gaat ons oog onmiddellijk naar de rechterbovenhoek. Hou daarom altijd rekening met menselijke gewoonten bij UX design.  

Denk bijvoorbeeld aan:

  • De plaats van de navigatiebalk, die staat naar goede gewoonte bovenaan.
  • Een shortcut naar de homepage door op het logo te klikken
  • Blauw onderlijnde tekst wijst op klikbare tekst
  • In de footer staan de contactgegevens
  • De contactpagina is de laatste pagina in de navigatie
  • Foutmeldingen staan in het rood
  • Groen is voor een bevestiging
  • Gegroepeerde content hoort effectief bij elkaar

Kortom… gids je gebruiker door de website. Zorg steeds voor een duidelijke next step. Vermijd kost wat kost omwegen en breng hen via de snelste weg naar zijn of haar doel. Je websitebezoeker zal je dankbaar zijn.

3. Geef duiding

Goed UX design zorgt ervoor dat de bezoeker nooit begint te twijfelen aan de werking van je website of applicatie. Duurt het even voor je pagina geladen is? Maak dan visueel duidelijk dat de gevraagde pagina op komst is. De taal wijzigen wordt al jaar en dag aangeduid met een wereldbol. Doordacht UX en UI design zorgen ervoor dat de bezoeker altijd weet wat hij of zij moet doen. Ze leiden de bezoeker naar de gewenste actie. UX en UI gaan hand in hand. Samen vormen ze het snelste pad dat de gebruiker kan volgen om zijn doel te bereiken.

4. Fouten terugdraaien

Fouten maken is menselijk, hou daar rekening mee bij het ontwerpen van je website of webapplicatie. Bij UX design zorgen we ervoor dat de bezoeker zijn fouten op heel eenvoudige wijze kan terugdraaien. Denk maar terug aan die keer dat je een half uur bezig was om een formulier in te vullen en plots was alles weg door één foute beweging. Dat wil je je bezoeker toch niet aandoen?

5. Maak content snackable

Geef de bezoeker zelf de keuze of hij of zij meer wil lezen. Hou de content op je website of in je app bondig en relevant. Indien je prospect wil verder lezen, zal hij dit met behulp van duidelijke calls to action zonder twijfel doen. Licht verteerbare en visuele content smaakt het best.

Testen, testen, testen

Je kan wel rekening houden met de fundamentals maar echt zekerheid geeft het je nooit. Om echt te weten hoe gebruiksvriendelijk jouw website is, moet je beginnen A/B testen. Enkel uit een goed opgezette A/B test en de juiste data kan je correcte conclusies trekken.

Wil je meer weten over website usability testing? Dan is deze blog zeker iets voor jou!

Vragen over een UX design of UI design?

Vuur al je vragen over UX design of UI design af op onze digitale architecten. Zij beantwoorden ze met plezier.

Hulp nodig bij het creëren van je website of webapplicatie?

Aarzel niet om ons te contacteren. Onze digitale marketeers hebben heel wat technologische knowhow, analytische breinen en onuitputbare creativiteit in huis. MonkeyProof doet er alles aan om jouw positie op de markt te verstevigen.

Zit je met vragen of wil je meer weten?

Contacteer ons
Vraag je gratis scan aan