Welke vormen van contentcreatie zijn interessant voor jouw bedrijf? 

Doe je nog niet aan contentcreatie voor je digitale marketing? Dan wordt dat de hoogste tijd. Met contentmarketing bouw je een duurzame relatie met je doelgroep, versterk je je merk en kan je je omzet uiteindelijk verhogen.

Als bedrijf is het cruciaal om te begrijpen welke vormen van contentcreatie nuttig zijn voor jouw marketingstrategie. In deze blogpost gaan we dieper in op 7 vormen van contentcreatie en hoe je ze toepast om je bedrijf te laten groeien.  

Contentcreatie is belangrijk voor het imago van je bedrijf.

Waarom is contentcreatie belangrijk? 

Als bedrijf ben jij dé expert over jouw product of dienst. En dat wil je ook duidelijk maken aan je klanten. Door relevante content te creëren, bouw je autoriteit en geloofwaardigheid op. Jij profileert je als een expert binnen je sector en voorziet je klanten van nuttige informatie.  

“Maar waarom zou ik gratis en voor niets waardevolle informatie weggeven?” vraag jij je misschien af. Onderschat het wederkerigheidsprincipe niet: mensen ervaren een zekere druk om iets terug te doen als ze iets gekregen hebben. Daarom zijn gratis samples ook zo’n strategische zet. Hetzelfde geldt voor waardevolle content: als jij nuttige tips en tricks aan je klanten geeft, zullen zij eerder geneigd zijn om iets voor je terug te doen. En eenmaal ze op je website zijn, is de stap naar een aankoop sneller gezet. 

Welke vormen van contentcreatie zijn er? 

Er zijn talloze vormen van content, sommige al tijdsintensiever dan andere. Wij zetten 7 vormen van content op een rijtje.  

1. Video’s 

Video is een populaire vorm van contentcreatie.

Videomarketing is een van de beste manieren om je bedrijf te promoten. Bijna een derde van de Belgen bekijkt video’s op sociale netwerken. De meesten doen dat op TikTok, gevolgd door Instagram en Facebook.1 Video’s worden dus gretig bekeken en blijven veel langer hangen dan tekst.  

Video’s kunnen variëren van productdemonstraties en klantgetuigenissen tot bedrijfsvideo’s en animaties. Ze trekken de aandacht en leggen complexe ideeën op een eenvoudige en boeiende manier uit. Met platforms zoals YouTube, TikTok en LinkedIn kan je videocontent gemakkelijk delen en verspreiden. Wil je een boodschap overbrengen en leent video zich daar enorm goed toe? Kies dan zeker voor videomarketing. Ook voor employer branding zijn video’s heel geschikt. Zo ziet je toekomstige werknemer meteen wie z’n nieuwe collega’s zijn.   

2. Blogs 

Blogs bieden de mogelijkheid om dieper in te gaan op onderwerpen die relevant zijn voor je industrie en doelgroep. Ze kunnen informatief zijn, trends bespreken, problemen oplossen en zelfs de menselijke kant van je bedrijf laten zien.  

Goed geschreven blogs tonen je expertise en helpen bij het opbouwen van vertrouwen bij je publiek. Als je ervoor zorgt dat je blogs geoptimaliseerd zijn voor SEO, halen ze ook meer verkeer naar je website. Ontdek hier 7 redenen waarom een blog je bedrijf doet groeien. 

3. Infographics 

Is je product of dienst vrij ingewikkeld voor de gemiddelde persoon? Infographics zijn perfect om complexe ideeën te vereenvoudigen en begrijpbaarder te maken. Je kan ze gebruiken om statistieken, processtromen en andere gegevens klaar en duidelijk te presenteren. Nog een plus: goed gemaakte infographics zijn zeer deelbaar op sociale media. Zo vergroot je meteen het organische bereik van je social post.  

4. Podcasts 

Podcasts zijn in opmars en bieden een unieke manier om je ideale klant te bereiken. In 2023 luistert minder dan 10% van de Belgen naar podcasts. Dat lijkt niet veel, maar is toch een stijging van 4% ten opzichte van vorig jaar. Elk jaar groeit het aantal luisteraars weer een beetje meer. 

Blijkbaar zijn het vooral mensen tussen 21 en 54 jaar die graag podcasts beluisteren. In de leeftijdsgroep 25-34 jaar luistert bijna 20% naar een podcast. Als dat nu net jouw primaire doelgroep is, kan dat al tellen.1 

Het grote voordeel van een podcast? Je kan je publiek overtuigen door rechtstreeks tegen hen te praten. Je luisteraars hebben het gevoel dat ze je echt kennen, omdat ze regelmatig je stem horen. Bovendien kan je in een podcast heel veel informatie kwijt op een toegankelijke manier. Ideaal als je liever spreekt dan schrijft! 

Podcasts zijn in opmars.

5. Posts op sociale media 

Sociale media zijn essentieel voor het verspreiden van je content. Het biedt niet alleen een platform voor het delen van video’s, blogs, infographics en podcasts, maar ook voor directe interactie met je doelgroep. Door regelmatig boeiende content te plaatsen, bouw je een sterke online community op. Vergeet niet om ook aan community management te doen, door te reageren op opmerkingen die bezoekers achterlaten. Dat geldt zeker voor negatieve commentaar.

Laat je sociale media dus niet links liggen, maar geef regelmatig een teken van leven. Welke sociale media? Dat kies je helemaal zelf. Denk vooral goed na waar je ideale klant zou zitten. Op LinkedIn of toch eerder op TikTok? Nog een goede tip: socialmediatemplates kunnen je leven een pak eenvoudiger maken. 

6. Testimonials 

Testimonials geven je klanten een goed gevoel over je bedrijf. Authentieke getuigenissen van tevreden klanten bieden potentiële klanten het vertrouwen dat ze nodig hebben om met jouw bedrijf in zee te gaan. Dit soort content voegt een menselijk element toe aan je merk. Ook hier kan je kiezen voor simpele quotes, volledig uitgeschreven testimonials of videogetuigenissen. Kies de personen die een getuigenis geven zorgvuldig uit, want zij worden echte ambassadeurs van je merk

7. Nieuwsbrieven 

Nieuwsbrieven zijn een klassieke vorm van contentcreatie.

Wil je op een directe manier in contact blijven met je publiek? Dan zijn nieuwsbrieven the way to go. Door regelmatig waardevolle inhoud, updates over je bedrijf, aanbiedingen en exclusieve content te delen, blijf je top of mind bij je (potentiële) klanten. Je kan nieuwsbrieven ook segmenteren op basis van de interesses en voorkeuren van je lezers. Daardoor vergroot je ongetwijfeld de CTR van je mails. 

Te veel werk op je bord? 

Contentcreatie is niet iets dat je er snel even tussen neemt. Heb je geen tijd om je volledig op nieuwe content te storten? Onze Monkeys helpen je graag. Wij nemen je contentcreatie uit handen en helpen je om een actief deel uit te maken van de levens van je (potentiële) klanten. Neem snel contact op met onze digitale experts. 

1 https://www.cim.be/resources/news_images/CIM_ES_Summary_NL.pdf 

Zit je met vragen of wil je meer weten?

Contacteer ons
Vraag je gratis scan aan